Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Arte

Din secretele operei lui Brancusi

Am facut pasi pe nisipul Eternitatii. Nu mai sunt demult al acestei lumi; sunt departe de mine insumi, desprins de propriul meu trup, ma aflu printre lucrurile esentiale" – Constantin Brancusi.

In 1926, in Statele Unite ale Americii "josnica uneltire pusa la cale de profesionistii titrati si academici, cuibariti in oficialitatea protectoare" a constituit dovada unei amenintari ce o simteau din partea "prestigiului dobandit in arta sculpturii de C. Brancusi", fata de noua paradigma pe care incercau acestia sa o instaureze, afirma V.G.Paleolog in lucrarea "Procesul lui Brancusi cu Vama Americana"("Omagiu lui Brancusi", volum editat de revista ""Tribuna" in 1976 cu ocazia Centenarului Brancusi).


Acest complot impotriva lui Brancusi, confiscarea la vama a operei sale "Pasare in zbor", a capatat proportii, iar artistul a dat in judecata Vama Statelor Unite ale Americii, in 1926 – 1928. Procesul a avut dedesubturi mai complexe care dadeau nastere la ideea de libertate a omului, dorinta ridicata si la rangul de arta, ne descrie Geist in lucrarea sa "Brancusi by Geist – New York 1928", ca si sculptorul american Iacob Epstein in autobiografia "An Autobiography – Londra 1956" si V.G. Paleologul in studiul "Procesul lui Brancusi cu Vama Americana".

Astfel, ne rasare in minte : "De ce Statele Unite au recurs la aceasta operatiune impotriva operelor de arta ale lui Constantin Brancusi ?" Raspuns la aceasta intrebare ne da istoria.

Privind retrospectiv si planand deasupra scenei mondiale, observam ca Anglia se bucura la 1800 de o putere mondiala controland un sfert din populatia globului, in saloanele din Franta, Italia, Germania erau savurate ideile de guvern secret si ascensiune ierarhica sociala bazata pe tradare (marturie sta si romanul "Rosu si Negru" – autor Stendhal), iar omul de rand inca spera la visul "Libertate – Egaliate – Fraternitate" al revolutiei franceze din 1789. Apoi, urcand pe firul istoriei, secolul XX nu numai ca vine cu unirea principatelor romane, Tara Romaneasca si Moldova (1859) si eliberarea sclavilor din Haiti si Brazilia, el pune in lumina reflectoarelor explozii de inovatii si descoperiri in domenii precum fizica – chimie – matematica – electricitate – metalurgie.

Beneficiind de cai ferate, avioane si electricitate, unele popoare au aruncat la cos valorile spirituale ale Bibliei lasand goale bisericile, in favoarea cinematografelor, calatoriilor pe distante lungi in scurt timp, a razboaielor de cucerire cu noi tehnologii (tancuri, arme nucleare), in concluzie valoarea banului si a libertatii de trai oferite de acestia predomina in mentalitatea populatiei.

Brancusi, inflacarat si el de noile posibilitati si de curentul liberal ce traversa de la Nord la Sud si de la Est la Vest intreaga Europa si America, a plecat la Paris unde si-a castigat faima prin operele sale cu mesaj divin si libertate a sufletului, chemand publicul spectator sa simta si intr-un alt mod libertatea. Creatiile sale nu numai ca au dat nastere unui nou curent in artistic, denumit arta abstracta, dar in urma procesului cu Vama Americana ideile operelor sale au rasunat in lume si ecoul a marcat un nou inceput: zorii conceptului de a se investi in arta, de a se incheia tranzactii spectaculoase, care au deschis usile licitatiilor pentru o multitudine de opere de arta a diferitor artisti din intreaga lume.

Acest tip de prezentare a libertatii omului (data de Divinitate prin legea Liberului Arbitru), a dreptului de cunoastere a Adevarului Suprem fara a se supune valorilor materiale si efemere, precum supraconsumul sau altor ideologii inventate in noul secol, contravine cu interpretarea data de oamenii din inaltele clase sociale; de aceea le-a cam dat ceva batai de cap Angliei, Frantei, Germaniei, Italiei, dar in mod special Statelor Unite.

Si ochii de vultur ai regimului comunist din Romania l-au avut in vizor pe artist, mergand pana la a-i modifica denumirile originale ale operelor sale. Surprinzatoarea marturisire facuta ziarului Formula AS a doctorului roman Traian Stoicoiu, stabilit in Canada, si care l-a cunoscut personal pe Brancusi, a povestit discutia purtata cu acesta : "Numele originale date au fost: "Coloana sacrificiului infinit", si nu "Coloana infinitului" cum a fost botezata ulterior, iar numarul elementelor din care e facuta coloana reprezinta anul primului razboi mondial. A doua opera se numea "Masa apostolilor neamului", si nu "Masa tacerii". Scaunele din jurul mesei sunt in numar de 12, iar in mijloc se simboliza locul unde s-ar fi aflat Iisus Hristos. A treia opera se numea "Monumentul intregirii neamului" si nu "Poarta sarutului".

Dupa cum arata, pare, intr-adevar, ca o poarta, dar in realitate simbolizeaza cu totul altceva: fiecare picior este format din cate 4 picioare, separate printr-o linie verticala, iar pe fiecare latura se afla cele doua capete care se saruta. Sarutul nu simbolizeaza numai iubire, ci si infratire, unitatea neamului. Cifrele 4+4+8 reprezinta regiunile care trebuiau alipite la patria mama, Romania. De aceea sunt unite cu grinda de deasupra. Brancusi vorbea totdeauna despre Romania Mare. De aceea ti-am spus toate acestea, ca atunci cand vei putea sa ajungi in Romania, sa faci cunoscut adevarul despre numele monumentelor lui Brancusi." (sursa revista Formula AS – Un mesaj despre Brancusi –Cultura- Nr.829-An 2008) Dar aceste mesaje spirituale si de unire a romanilor, ce transcend cotidianul, au deranjat interesele noii forme de guvernamant.

Constantin Brancusi - artist roman gazduit de secolele XIX si XX, incepand cu 1876 cand s-a nascut in Hobita din Gorj, si incheindu-si viata in 1957 la Paris, a inflorit prin studii la Scoala de arte si meserii din Craiova si la Scoala de arte frumoase din Bucuresti.

Rod al bunei credinte crestine din spatiul ortodox-roman, sculptorul simtea energia divina pura care alcatuieste fiinta umana si tot ce o inconjoara, recurgand astfel la tehnci de sculptura ce pastreaza esenta realului. In seria de lucrari "Pasarile" (ce simbolizeaza zborul catre vazduh si libertatea duhului in inaltul cerului), in ciclul "Muzelor adormite", "Domnisoara Pogany" este evident cum Brancusi porneste de la forma fidela a lucrurilor si ulterior elimina detaliile pentru a lasa liber spiritul simplitatii; simplitatea simbolizeaza complexitatea insasi, "sensul real al lucrurilor" afirma artistul.

Viziunea spirituala a romanului este impartasita si de conationalii scriitori romani, precum Mircea Eliade, Constantin Noica, Ionel Jianu etc. si trece dincolo si de granitele Romaniei. Operele sale poarta "aluzia cea mai evidenta la o lume suprapamanteana", afirma Welcker si "irezistibila aspiratie a omului spre lumina", conchide Herbert Read ("Istoria artei contemporane" Ed. Artes Iasi, 2008, autor D. N. Zaharia).

Daca pentru unii opera artistului roman a ramas invaluita in mister, pentru altii ea vorbeste simbolic: sufletul, prin Sf. Treime, si energia divina ce stau la baza lumii, nu pot fi stapanite sau coordonate, amprentate, cumparate, vandute sau inabusite de nicio putere de conducere omeneasca. De fapt, aceasta energie, aceasta credinta in Hristos si acest tip de gandire, reprezinta libertatea insasi a sufletului omului; insusi Brancusi declara spre sfarsitul vietii lui: "Am facut pasi pe nisipul Eternitatii", "Nu mai sunt demult al acestei lumi; sunt departe de mine insumi, desprins de propriul meu trup, ma aflu printre lucrurile esentiale".



Brancusi a fost inmormantat la Cimitirul Montparnasse din Paris, iar criticii au continuat sa-i aprecieze opera; Jammes Farrel scrie, in anul 1965, ca: "Langa Shakespeare si Beethoven se mai afla un Dumnezeu: acesta este romanul Constantin Brancusi"; "Sidney Gest, sculptor si critic de arta american, face urmatoarea observatie in una din cartile sale dedicate sculptorului: "...de pe vremea lui Pericle, de la sculpturile lui Fidias ale sec. V i.Hr. ,omenirea nu a avut un sculptor asa de genial".(Sursa: revista Formula As, nr. 807, an 2008, "Brancusi si Picasso").

Comentarii (0)

Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando scoala de astrologie fidelia pechora tulip vox iasi internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi