Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Arte - Vasilica Stoiciu-Frunza

"Lucrurile importante sunt simple si pentru simplitatea asta lucram permanent"

"Viitorul este construit de oameni si am incredere in potentialul artistic al Operei. Exista oameni valorosi care, fiind pusi Óntr-un context adecvat, pusi Ón valoare, stiu sa dea valoare. Eu am fost educata Ón spiritul competitiei, Ón spiritul performantei. Cu mine s-a lucrat mult si foarte serios. Au fost multe momente frumoase in cariera mea de pianist si toate scenele pe care am cantat mi-au lasat amintiri extraordinare."

Muzica are diferite sensuri de intelegere si pana la urma esti fie de-o parte, fie de alta a baricadei. Baricada moare atunci cand se ridica cortina. Impreuna cu doamna Vasilica Stoiciu-Frunza, consultantul artistic al Operei Nationale Romane din Iasi, am aruncat o privire peste trecut si ne-am amintit de pian, un instrument superb.

-- Prezentul este rezultatul trecutului...

-- Pentru mine, pianul inseamna foarte mult, este instrumentul muzical in jurul caruia mi-am creat viata. La varsta de 6 ani, mama m-a luat de manuta si m-a dus la profesoara de pian, iar din momentul 1 martie 1966 a inceput un lung sir de examene.
Am Ónceput scoala Ón 1967, la Piatra Neamt, orasul meu natal, si am mers in paralel cu studiile muzicale si cu cele de cultura generala. Trebuie sa recunosc ca profesorii au lucrat foarte serios cu mine, iar parintii mei s-au implicat mult in educatia mea. Fara sustinerea morala, afectiva si materiala a parintilor nu as fi putut face nimic fiindca sustinerea materiala este foarte importanta intr-un astfel de domeniu: iti creeaza conditiile de baza, iti ofera un confort psihic si unul fizic pentru a te concentra pe ce ai de facut. Si lucrurile au continuat. In 1974 am venit la Iasi si am continuat pianul cu doamna Doina Simovici, o tanara profesoara foarte talentata de la care am invatat foarte mult.
Am fost educata in spiritul competitiei, in spiritul performantei. Cu mine s-a lucrat mult si foarte serios. Exigentele erau foarte mari, dar si satisfactiile pe masura. Am avut si sansa de a lucra inca din anii liceului cu doamna Sofia Cosma, o pianista de mare valoare, solista pe atunci a Filarmonicii din Bucuresti. Tin minte ca nu era tocmai usor sa faci naveta Iasi-Bucuresti pentru a face cateva ore de pian, dar asta face parte din farmecul povestii.

-- Ajungem la nivelul Conservatorului.

-- Am intrat la sectia "Muzicologie" a Conservatorului din Iasi si nu eram foarte convinsa ca ar trebui sa merg pe aceasta cale deoarece in prima faza mi-am dorit sa urmez Facultatea de Interpretare Muzicala de la Bucuresti. Cand am fost sfatuita sa dau la Muzicologie, la inceput am ras. Ma gandeam ca nu am ce sa caut intr-o astfel de directie dupa atata pian de performanta, sa merg pe un domeniu unde se cerea armonie, contrapunct, istoria muzicii. Apoi am decis sa ma pregatesc pentru Muzicologie si trebuie sa recunosc ca nu a fost usor. In acea perioada, Ón anul 1982, examenul pentru admiterea la Conservatorul din Iasi era extrem de dificil. Erau nu mai putin de sapte probe printre care si examene eliminatorii. Pe atunci se dorea o baza foarte valoroasa a celor care urmau sa intre la Conservator si era o concurenta foarte mare.

-- Viziunea pianistului de dupa absolvirea Facultatii de Muzicologie a fost mult mai deschisa catre realitatea muzicala.

-- Cand ai avut profesori ca Vasile Spatarelu, Viorel Munteanu, Cristian Misievici, Sabin Pautza, Mihail Cozmei, Liliana Gherman, nume foarte valoroase, nu puteai sa te joci de-a muzicianul. M-au invatat sa inteleg fenomenul muzical, iar eu am gandit totul in functie de pian si pianul in functie de ce am invatat la Muzicologie. Nu pot uita nici cursul de Bizantinologie cu domnul profesor Florin Bucescu sau cursul de dirijat cu domnul profesor Nicolae Gasca si nici cei noua ani petrecuti in corul "Cantores Amicitiae". Au fost lucruri extrem de importante, iar abordarea mea pianistica a capatat o deschidere datorita tuturor informatiilor primite de la acesti profesori valorosi.

Au fost ani in care am acumulat: cand am deschis o partitura deja am avut alte raspunsuri si alte mijloace care m-au facut sa continuu "brat la brat cu pianul". A fost simplu apoi sa cant alaturi de instrumentisti, alaturi de interpreti vocali muzica de camera sau muzica de opera.

-- Muzica de camera este un alt capitol pe care il indragiti.

-- Am avut recent o foarte mare bucurie si probabil ca abia acum a venit momentul. Am fost incantata sa interpretez, alaturi de cvartetul "Arpeggione", Cvintetul in Fa Minor de Johannes Brahms. A fost prima mea abordare a formulei instrumentale de cvintet si am tratat foarte serios propunerea domnului Constantin Stanciu, fiind constienta ca va fi un examen cu mine insami. Sigur, m-a ajutat foarte mult experienta cu interpretii vocali si ultimul muzician important cu care am cantat se numeste Florin Diaconescu. Impreuna am realizat un recital Ón exclusivitate Paul Constantinescu. S-a intamplat la sfarsitul anului 2009. Tot in 2009 am cantat cu Viorica Cortez. A fost un recital pe care mi l-am dorit timp de 20 de ani si s-a finalizat in 2009, printr-un program pe scena Teatrului "Victor Ion Popa" din Barlad. Nu pot uita nici recitalul realizat alaturi de Maria Slatinaru Nistor, cred ca Ón anul 1995. A fost primul si singurul recital pe care l-a facut in orasul sau natal. Domnia sa e din Iasi si nu a avut ocazia sa mai cante aici. Un alt recital deosebit a fost alaturi de basul Gheorghe Rosu, de la Cluj. Sigur, au fost multe momente frumoase in cariera mea de pianist si toate scenele pe care am cantat mi-au lasat amintiri extraordinare.

-- Putem vorbi si de o alta dimensiune, un alt capitol care s-a deschis atunci cand ati pasit in Opera Nationala Romana din Iasi ca parte organica a acestui univers creativ muzical.

-- In 1990 am simtit ca trebuie sa plec din Suceava, unde am avut repartitie ca profesor. Desi am avut multe realizari in acest oras, am simtit ca trebuie sa fac altceva. In martie 1990 am vazut intr-o revista ca se organizeaza un concurs pentru postul de secretar muzical la Opera Nationala Romana din Iasi. Trebuie sa recunosc ca pentru acest nou drum m-au ajutat anii de studentie fiindca pentru a fi student la Muzicologie, trebuia sa cunosti activ viata muzicala, incluzand si Opera cu toate componentele sale.

Venirea mea la Iasi a fost Óntr-un moment foarte bun. In acelasi timp a venit si Anda Tabacaru Hogea, iar Leonard Dumitriu era de cativa ani la Opera. Dar in primul rand era maestrul Corneliu Calistru, care in 1991 a devenit director. Am invatat din mers multe lucruri si am avut privilegiul de a lucra in aceasta echipa unde cu totii am pornit pe acelasi drum si am folosit acelasi limbaj, un limbaj al performantei. Din anul 1990 am inceput sa construim oferta Operei catre public. Nu a fost usor, dar lucrurile s-au asezat in timp.

-- Dupa evenimentele din 1989 a fost necesara o alta viziune?

-- Cand am venit la Opera Nationala din Iasi, am adus poate un plus de energie. Daca maestrul Corneliu Calistru a transmis experienta sa pentru o alta generatie, eu am propus o largire a orizontului. Printre proiectele noi putem vorbi si de stagiunea camerala pe care am initiat-o. Am venit cu idei de repertoriu, asta fara a Óncerca sa ma pun deasupra maestrilor. Eu am venit cu idei pe care le-am pus in discutie si datorita limbajului comun, s-a luat decizia potrivita.

Lucrurile au evoluat natural, iar Ón 2003 am devenit consultant artistic.Trebuie sa recunosc ca nu m-a interesat niciodata fisa postului fiindca nu consider ca exista conceptul de serviciu in lumea artei. In acest domeniu trebuie sa-ti placa tot ceea ce faci, altfel nu ai nici o sansa pentru a realiza lucruri deosebite.

-- Unii inteleg sa faca doctoratul fiindca ii ajuta in cariera, dar dumneavoastra nu sunteti in aceasta situatie. De ce ati mai consumat energie intr-un astfel de demers?

-- Pentru ca asa am simtit. In anul 2006, mi-am finalizat lucrarea de doctorat la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti cu titlul "Opera Nationala Romana din Iasi - viziune cultural istorica", sub indrumarea profesorului universitar dr. Grigore Constantinescu. Am avut bucuria sa pot finaliza doctoratul in institutia in care mi-am dorit sa fiu studenta.

Anul finalizarii studiilor doctorale a fost si anul in care se pregatea aniversarea celor 50 de ani de la infiintarea Operei; din pacate, anul 2006 ne-a adus si o mare tristete: a trebuit sa incheiem activitatea pe scena teatrului in care functionam din cauza inceperii lucrarilor de restaurare si renovare. Dar existau si diferite proiecte extrem de interesante cum ar fi cel din 2005, punerea in scena a spectacolului "Oedip", o idee personala imbratisata si de maestrul Corneliu Calistru, colocviul de la Universitatea de Arte - "George Enescu, muzician al lumii". Nu pot uita nici concertul de muzica de camera cu Alexandru Tomescu si Horia Mihail, organizat pe scena Filarmonicii Moldova din Iasi. Revenind la incheierea activitatii pe scena teatrului, motivata de restaurari, pot spune ca a fost un moment foarte greu, dar ce rost mai are acum sa ne plangem de mila? Toata lumea stie, toata lumea vede si costurile sunt deja foarte mari. Nu doar cele materiale, ci si psihologice. Iar publicul va avea de suferit enorm... Va fi o generatie care nu va avea feeling-ul spectacolului de opera in sala de teatru.

-- O generatie dezradacinata pana la urma, din locul de unde ar fi trebuit sa se Óntample totul.

-- Eu cred ca factorii de decizie nu s-au gandit la asa ceva. Pentru ei lucrurile au fost mult mai practice. Cei de la centru ne-au lasat sa ne descurcam singuri si ne-am descurcat cu ce ne-a oferit Iasii. Au fost si tensiuni interne. Regizori nu mai avem si se simte Ón organizarea unor noi spectacole. Anda Tabacaru Hogea a fost data afara din Opera si acum domnia sa este compatibila cu Opera Nationala din Bucuresti.

-- Suna brutal: a fost data afara.

-- A fost respinsa de o parte din fostii sai studenti... Noi am fost pusi la zid de catre cine a fost in stare s-o faca, dar nu am raspuns la asemenea provocari... Toata treaba asta imi jigneste inteligenta si mi-am vazut de treaba si am lucrat ca sa nu ne prabusim, sa nu Ónchidem portile. In aceste momente grele insa publicul a fost si este in continuare alaturi de noi.

-- Cum ar trebui sa fie viitorul Operei Nationale Romane din Iasi?

-- Viitorul este construit de oameni si am incredere in potentialul artistic al Operei. Exista oameni valorosi care, fiind pusi intr-un context adecvat, pusi in valoare, stiu sa dea valoare. Recunosc, acum poate se lucreaza la 25 la suta din potential si ei stiu treaba asta, dar in conditiile actuale, cand nu ai sali de repetitie, cand nu ai nici macar o toaleta, cand suntem tot timpul pe drumuri, cand costumele sunt la Tomesti, cand decorurile sunt si ele pe unde sunt, este explicabil. Dar putem considera ca este o experienta care ne va ajuta pe viitor, pentru a putea reveni in sala noastra draga la un moment dat. Va fi foarte greu, dar nu imposibil.

-- Sunteti optimista.

-- Miza ramane si pe plan operistic si pe plan pianistic... Sa continue Dumnezeu sa ne iubeasca. De asta spunem ca ne e frica de Dumnezeu... Sa ne fie frica sa nu ne mai iubeasca. Sa nu facem rau in jur, iar salvarea personala este foarte importanta. Ne salvam personal prin ceea ce facem, prin binele pe care il facem in jur. Trebuie sa fim oameni si putem include si notiunea de competenta atunci cand construiesti. Lucrurile importante sunt simple si pentru simplitatea asta lucram permanent si trebuie sa ne bucuram permanent de fiecare clipa, de o raza de soare, de noi cu noi asa cum foarte frumos am citit undeva ca viata este prea scurta ca sa fim mediocri...


1

Comentarii:1


1# Scris de

iriana

in data de:

14/06/2010 15:44

Felicitari! Dna Vasilica Stoiciu ramine mereu ceea ce a fost pentru toti -- o prietena buna si o maestra!


Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando scoala de astrologie fidelia pechora tulip vox iasi internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi