Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Arte

Spectacolul ideal este refugiul si sprijinul celui ce isi cumpara bilet in speranta ca va gasi raspunsuri, ca se va cunoaste mai bine - dialog cu dr Vasilica Stoiciu Frunza, consultantul artistic al Operei Nationale Romane Iasi

"Apreciez publicul relaxat, cu privirea vie, care respira cu muzica, elegant si respectuos. Apreciez si incurajez publicul nou, tanar, setos in cunoasterea vietii in multe forme, care nu se lasa prada prejudecatilor potrivit carora "nu ne place" fara sa fi incercat, "e greu de ascultat/vazut" fara sa fi avut curiozitatea".

Toamna anului 2010 este una plina de aniversari si evenimente pentru Opera Nationala Romana din Iasi. Institutia de cultura a implinit cu putin peste o jumatate de veac de la inaugurare, si-a omagiat deschizatorii de drumuri si a oferit publicului un regal de surprize. Despre toate acestea am discutat cu consultantul artistic al Operei Nationale Romane din Iasi, dr. Vasilica Stoiciu Frunza.

-- Am urmarit de curand o piesa celebra, Don Giovanni, intr-o montare oarecum diferita pentru un public moldav – Adrian Morar, Beatrice Rancea, Edi Stancu. Toti si-au dat dat intalnire cu artistii si cu publicul din Iasi, principalul castigator al acestei initiative. Cum a inceput totul?

-- A inceput ne-obisnuit: dupa ce discutaseram, la sfarsitul stagiunii 2009-2010, despre o noua productie a unei alte lucrari celebre de opera – Bal mascat, de G. Verdi, dupa primele zile din concediul de vara, am luat la cunostinta, telefonic, de decizia directorului de a fi montata opera Don Giovanni.

-- Nu va intreb de ce Don Giovanni, dar as vrea sa aflu cum a fost aleasa partitura si, in general, cum alege un Consiliu Artistic piesele unei stagiuni. Exista niste criterii? De ce amanunte se tine cont in selectie?

-- Optiunea pentru acest titlu a apartinut regizorului Beatrice Rancea care, la randul sau, l-a invitat pe dirijorul Adrian Morar, de la Cluj.

Daca abordam problematica profesionist, trebuiesc aduse in discutie regulile de baza, firesti, obligatorii, de functionare a proiectelor unei institutii artistice asa cum este opera. In cazul de fata, e de la sine inteles ca trebuie luat in considerare Consiliul Artistic, cu dezbaterile, analizele, punctele de vedere si deciziile implicite.

Pe scurt, cateva elemente:

Sunt/ar fi bine de urmarit sistematic, conceptual, cateva criterii pentru alegerea strategiei repertoriale a unei stagiuni; as mentiona, in primul rand, optiunea manageriala, directia, profilul, articulatia dorita de cel/cei ce isi asuma pasii, continuitatea; consider ca echilibrul dintre "gandul managerial" si dorintele/preferintele, chiar visele realizatorilor artistici – dirijor/ regizor/scenograf - este de dorit.

"Lucrurile" sunt strans legate, evident, de capacitatea umana existenta in opera, de potentialul artistic si tehnic, de dotarile spatiilor de joc etc. Un alt element de care se tine cont este situarea propunerilor repertoriale in context. Se stie ca Opera ieseana este teatru de repertoriu; in mod normal – nu in situatia stranie in care ne aflam de patru ani incoace – repertoriul unei stagiuni cuprinde in jur de 25 de titluri de opera, opereta, balet, din epoci culturale diferite, in asa fel incat, stilistic, sa ofere diversitate iar strict artistic, echilibru si performanta a distributiilor. Altfel spus, oferta artistica transmisa catre public trebuie sa implice discernamant estetic, elemente de noutate in limbajul scenic, eleganta, profunzime, profesionalism, educatie.

In ceea ce priveste beneficiarul, publicul – in mare transformare/formare in ultimii ani – sunt luate in calcul criterii psihologice, sociale, de context, spre exemplu gradul de receptivitate, sensibilitatea, curiozitatea, nivelul cultural - educational, existenta/inexistenta simtului valorii.

Desigur, cunoasterea si analizarea criteriilor de abordare a strategiei repertoriale a unei stagiuni de opera este foarte importanta. Dupa parerea mea, interesanta, provocatoare, generatoare de multe "batai de cap" dar si sursa de mari satisfactii este aplicarea lor.

– Ce surprize ne-a pregatit ONRI pentru aceasta stagiune? Ce ne puteti devoala din spatele cortinei?

– Singurul lucru pe care pot sa-l devoalez este ca, la data la care discutam – noiembrie 2010, in spatele cortinei sunt mult prea multe necunoscute.

– Titularul unui titlu de doctor, consultant artistic al unei institutii importante de cultura din Romania. Care este, in opinia dr Vasilica Stoiciu Frunza, definitia spectacolului perfect si a publicului asumat lui? Cum se masoara succesul unei premiere? Exista o unitate de masura?

– Spectacolul perfect? Daca ne referim la opera si opereta… As spune poate "ideal". Este acea frumoasa situatie simpla, care sa cuprinda distributie echilibrata – voci compatibile, de nivel profesional apropiat – artisti "disponibili", implicati total, analiza, onestitate si creativitate pe partitura muzicala, conceptie si expresivitate scenica bine justificata si conturata regizoral – scenografic, care sa dea valoare textului muzical/literar (nu invers), neostentativa, fara epatari pe post de "noutate in limbajul scenic", dar cu condimente. Este spectacolul care sa emane firesc, energie creativa, bucurie artistica individuala si de grup (opera implica lucrul in echipa), altruism, sentimentul lucrului bine si frumos facut. Este spectacolul - refugiu - sprijin al celui ce isi cumpara bilet in speranta ca isi gaseste raspunsuri, ca se cunoaste mai bine, ca invata ceva, se slefuieste.

Daca ne referim la balet - domeniu in care las cale libera profesionistilor, eu fiind implicata doar la nivelul organizarii – programarii - promovarii spectacolelor, dau ca exemplu "Lacul lebedelor", in coregrafia lui Marius Petipa.

Apreciez publicul relaxat, cu privirea vie, care respira cu muzica, elegant si respectuos. Apreciez si incurajez publicul nou, tanar, setos in cunoasterea vietii in multe forme, care nu se lasa prada prejudecatilor potrivit carora "nu ne place" fara sa fi incercat, "e greu de ascultat/vazut" fara sa fi avut curiozitatea. Succesul unei premiere?

Reactia publicului dupa al cincilea spectacol, cand curiozitatea generala s-a mai domolit, variantele initiale de distributie au fost deja vizionate, ansamblurile (orchestra, cor, balet) si-au intrat in ritmul normal al vietii. Unitate de masura a succesului unei premier?

Reactia publicului dupa un numar mai mare de reprezentatii. Premiera in sine este un eveniment unic. Desigur, fiecare spectacol este unic, dar premiera aduna in jur foarte multe elemente particulare. Efectul psihologic al primei vizionari poate fi inselator.

In 20 de ani de experienta activa in fenomenul teatrului liric, la care se adauga propria viata scenica, mult mai indelungata, in calitate de pianist, am avut timp si numeroase ocazii sa urmaresc detaliile relatiei artist/scena/ public. Sentimentul nu are unitate de masura. Numai un artist dedicat, determinat, care isi croieste viata dupa regulile profesiei, cu toate riscurile asumate, poate intelege acest lucru.


Comentarii (0)

Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando scoala de astrologie fidelia pechora tulip vox iasi internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi