Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Business - Dan Zaharia

Profil de invingator

"Puterea spiritului meu antreprenorial stă în dorinta de NOU si de mai BINE"

-Sunteti un nume cunoscut în mediul de afaceri iesean si nu numai. Cum ati obtinut acest statut pentru care ati putea stârni invidii? Secretul reusitei tine de o anume instruire, de respectarea unor reguli de manual ori de fler?

-Secretul tine de munca, de dorinta de a te perfectiona mereu si de a explora spatii noi. Eu, timp de zece ani, am activat în mai multe domenii. În studentie am lucrat în retail IT, dupa facultate în retail si productie farmaceutica, la Iasi, Chisinau si Târgu Mures, în retailul de electrocasnice, la Iasi si Bucuresti, apoi în retailul de presa, la Bucuresti. Nu a fost usor, iar dezvoltarea carierei si cresterea salariala au primat în dauna familiei. Performanta a avut un pret destul de mare, platit cu zâmbetele celor dragi, de care calatoriile de afaceri m-au tinut departe. Devenisem navetist pe ruta Iasi-Bucuresti. Ajunsesem în postura de director corporatist, cu un salariu comod si cu tot felul de avantaje decontate de firma, le ceream agentiilor imobiliare oferte de spatii si emiteam pretentii - "chiria sa fie maximum atât", "spatiul sa fie neaparat pe bulevardul X", "contractul sa fie pe minimum 5 ani". De la zona Moldovei crescusem în functie si ma ocupam de întreaga tara, extrapolând ce facusem bine la nivel regional. În 2006, am decis sa renunt la statutul de angajat si sa-mi cumpar un bilet de întoarcere spre casa. Am hotarât sa-mi devin propriul stapân si mi-am deschis o mica afacere de nisa de consultanta imobiliara pentru retelele de retail ce erau în plin boom de dezvoltare teritoriala.

-Asa a început perioada "EU SRL", în care, prin propriile forte si resurse, ati trecut de cealalta parte a baricadei. Ce a presupus acest lucru?

-Acum, ca si antreprenor, încercam sa ofer noilor mei clienti, la rândul lor, directori de dezvoltare si logistica în diverse corporatii - banci, retele de farmacii, supermarketuri -- ceea ce nu primisem eu de la nici o agentie imobiliara din tara în momentul în care ma ocupasem de dezvoltarea retelelor Flanco si Inmedio: servicii personalizate, oferte negociate, economii de timp. O jumatate de an am cochetat cu postura dubla, în care începusem o serie de contacte cu potentiali clienti si chiar reusisem niste mici proiecte pentru o retea GSM si doua banci, dar înca nu parasisem postul de director. La un moment dat am realizat ca trebuie sa aleg: corporatie sau antreprenor.

-Înscrisurile din jurnalul afacerilor dumneavoastra arata ca ati ales bine. Nu va întreb de sacrificii, prefer sa admir doar rezultatele.

-Alegerea nu a fost usoara. Nu-i simplu sa fii pe propriile picioare. Deodata, eu devenisem cel care platea salariile, combustibilul, cazarea, leasingul, bonusurile de succes, comunicatiile, contabilitatea. Eu devenisem cel care se ocupa de promovare, de noii clienti, de dezvoltarea business-ului. Mai în gluma, mai în serios, sotia mea îmi daduse 3 luni în care va deconta din salariul ei partea de cheltuieli ale firmei. Trecusera deja doua luni de când nu mai primeam salariul corporatist si ma îngrijoram: multe discutii, multe propuneri, nici o tranzactie. Dar în a treia luna, una din bancile cu care colaborasem în perioada de test a afacerii a acceptat una din locatiile noastre. Au urmat noi clienti, noi locatii, noi facturi de încasat. Acum, dupa ce am trecut si prin agonie, dar si prin extaz, daca ar fi sa o iau de la început, nu as ezita sa o fac. Cu mai multa minte, cu mai putine cheltuieli, cu mai multa grija la ce asociati/parteneri îmi iau. Am facut greseli care m-au costat, dar cartile de management fac cât un procent din experienta de viata pe care ti-o ofera un astfel de proces antreprenorial. Trebuia sa experimentez, trebuia sa trec prin acele incercari. Spiritul antreprenorial presupune greseli, presupune greutati dar presupune si puterea de a o lua de la capat, de a începe noi proiecte. E si distractie, e si oportunitatea de a întâlni oameni de valoare, dar si multa munca.

-Eu as adauga si stres. Nu-i usor sa fii jucator în piata imobiliara.

-De la început m-am ferit sa ma numesc agent imobiliar. În toata aceasta perioada de boom, dar si de prabusire imobiliara, am încercat sa realizez "relatii" în loc de "tranzactii". Am încercat sa înteleg punctul de vedere al partilor implicate în negocieri si sa gasesc punctele de întâlnire, de echilibru. Mi-am pastrat zona de core-business: extindere de retele nationale de retail în spatii comerciale stradale sau în galerii comerciale, reusind sa finalizez peste 50 de proiecte cu banci, farmacii, supermarketuri. În subsidiar, am dezvoltat a doua specializare: închirierea de birouri de dimensiuni medii si mari (cladiri de peste 3.000 mp de birouri) în Iasi.

-Ati vorbit foarte mult despre retail. Este greu sa dezvolti o astfel de retea?

-Perioada de pâna în 2003 a fost una în care dezvoltarea unei retele de retail era îngreunata de lipsa spatiilor comerciale moderne, de necesitatea de a gasi solutii de implementare a unui concept de magazin în spatii stradale care nu îndeplineau unul sau mai multe criterii necesare functionarii în bune conditii cum ar fi lungimea vitrinei, chestiuni legate de compartimentare, utilitati, posibilitati de aprovizionare. Pâna în momentul "exploziei" consumului pe credit, multe retele s-au extins cu frâna de mâna trasa. În câtiva ani, datorita numarului mare de forme moderne de retail lansate pe piata în mai toate orasele mari din tara, extinderea devenise facila: faceai un contract national cu un dezvoltator si îti programai deschiderile în functie de acestea, facând planificari pe urmatorii 2 ani. În 2006, cu un an înaintea aderarii României la Uniunea Europeana, multi retaileri internationali au decis apasarea la maxim a pedalei de acceleratie a extinderii retelei de magazine. Astfel, piata spatiilor comerciala a înfruntat valul magazinelor de electrocasnice, apoi pe cel al farmaciilor, al casinourilor, al bancilor, al supermarketurilor, al magazinelor de cosmetice, al magazinelor de încaltaminte si îmbracaminte. Toate acestea au costuri operationale imense. Se ajunsese la chirii de peste 100 euro/mp în Bucuresti si de peste 50 de euro/mp în Iasi. Nimeni nu mai gândea în termeni de business si de avantaje pentru ambele parti.

-Între timp, situatia s-a schimbat...

-Acum, marea agitata a devenit un lac linistit de munte. Nimeni nu mai misca. A urmat o inflatie a preturilor chiriilor, dar si a costurilor aditionale implicate - marketing, taxa de deschidere, taxa de administrare, garantii. Ambele segmente - stradal si mall -- au fost afectate. Deodata, scaderea cererii, greutatile la accesarea de noi credite si limitarea cresterii numarului de locatii descopereau multe greseli strategice de dezvoltare a businessului. Era normal ca 2009-2010 sa devina o perioada de reasezari, de renegocieri de chirie, a insolventelor. Pentru proprietarii de spatii, stabilitatea încasarilor din chirii viitoare a început sa primeze în fata lacomiei de a încasa cât mai mult în prezent, nu conteaza de la cine si pentru cât timp de acum încolo. Cine nu a gândit astfel a pierdut chiriasi importanti si sta cu anunt "de închiriat" în vitrina fara ca sa-l mai sune cineva si sa-i ceara o cotatie de chirie.

-Putem folosi aceeasi descriere si pentru spatiile de birouri?

-Am intuit ca în Iasi va creste cererea de birouri datorita dezvoltarii explozive a firmelor de IT, software si servicii de outsourcing si ca va fi nevoie de birouri de calitate, la preturi rezonabile. Eu pot sa spun ca am facut treaba buna si în acest segment. Am reusit închirierea în totalitate a cladirii Nicolina Business Center in 2007 (3.700 mp birouri - n.r.) si Tudor Office Center în 2009 (5.200 mp birouri - n.r.), astfel ca preluarea proiectului de închiriere a cladirii Sandru Office Building (ultimii 1.700 mp din 3.600 mp birouri - n.r.) a venit în mod natural.

-Ati acceptat si provocarea pe segmentul rezidential. Cum vedeti în perspectiva dezvoltarea acestui sector?

-Pe acest segment sunt abia la începutul unei colaborari cu REMAX, o franciza internationala de al carei management ma voi ocupa în perioada urmatoare. Primele concluzii sunt dure: agentii înca respira aerul din 2006, când se vindea orice, oricui, la preturi umflate, iar proprietarii înca refuza sa plateasca un comision pe tranzactie,îin conditiile în care puterea în piata o are cumparatorul. Tranzactii se fac, inclusiv prin programul Prima Casa, doar ca bugetul este considerabil redus, iar timpul de luare a unei decizii s-a marit. Investitorii pândesc executarile silite, care nu sunt în numar mare, bancile percep dobânzi ridicate si sunt refractare la evaluarea valorii proprietatilor. De aceea, respectarea codului etic, nivelul de servicii oferit clientilor si implicarea unei echipe de consultanti rezidentiali vor face diferenta între agentiile imobiliare care rezista pe piata si cele care dispar. Întrebarile de pe buzele tuturor sunt: cât de mult si pâna când vor mai scadea preturile? Eu cred ca e o problema de perspectiva: cât de mult, în timp, ne vom întoarce cu preturile în 2006? În 2003? Si nu discutam despre o scadere, ci despre o revenire la normal dupa un balon speculativ.

-Ca om de afaceri, ce sanse credeti ca are Iasul de a fi inclus pe o harta a oraselor cautate de investitori?

-Am realizat ca un investitor compara Iasul nu numai cu capitala tarii, dar mai ales cu alte zone de pe glob unde detine afaceri sau unde potential se poate extinde. Compara Iasul cu Vietnamul ca si preturi de închiriere, cu Africa de Nord ca si competente lingvistice în franceza, cu Italia ca si salarii. Deci, daca vrea sa vina în zona noastra, pâna a ajunge la negocierea chiriei, el evalueaza polul de talente disponibil în oras, salariile necesare pentru atragerea acestui pol, câte avioane trebuie sa schimbe ca sa ajunga în Iasi. Investitorul evalueaza si cheltuielile aditionale chiriei - utilitati, spatii comune, comunicatii, administrare -- dar si confortul angajatilor - parcare, posibilitati de servire a mesei în cladire, ventilatia cladirii cu aport de aer proaspat, luminozitatea spatiului de lucru. Noi trebuie sa îi oferim toate aceste lucruri, daca vrem sa-l avem alaturi.

-Ca om de afaceri ati demonstrat ca succesul este o chestiune de munca, de ambitie si de cunoastere. Ati câstigat un spatiu în lumea de business. Cum ati reusit sa echilibrati balanta personala?

-Daca am câstigat ceva în ultimii ani, pe lânga experienta antreprenoriala, mi-am recâstigat familia, între timp marita cu doi copii. Am regasit un echilibru pierdut în perioada de efervescenta carieristica, am regasit timp pentru valorile adevarate: iubirea si familia. Îmi place ca dupa o zi de lucru sa pot adormi linistit pe perna mea, sa nu am îndoieli si sa nu ma tem de ceea ce am realizat. În afacerile mele primeaza spiritul etic, încrederea în partenerii de afaceri si dorinta de a aduce câstig ambelor parti.

PROVOCARI Sagetator ambitios, Dan Zaharia s-a implicat si în proiecte externe domeniului imobiliar. Am acceptat sa ma implic în promovarea parcului turistic POIANA, aflat la numai o ora de Iasi, pe drumul spre Botosani. Am pus umarul la lansarea Donor.ro, primul site de cautare ce îsi propune sa caute potentiali donatori de sânge din România. Este un proiect non-profit, prin care vreau sa-mi aduc o contributie societatii. Sunt implicat într-un proiect cu finantare europeana prin care vreau sa extind sfera de interes din zona de imobiliare în amonte spre geotehnica si solutii de fundare, foraje, alimentari cu apa.


Comentarii (0)

Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando scoala de astrologie fidelia pechora tulip vox iasi internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi