Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Comunicare si PR

"PR-ul Online s-a instalat in dublul panteon al IT-ului si literelor" - Dragos Grijincu

In ultimii ani s-a tot vorbit despre comunicarea online. Au aparut chiar si joburi specializate, exista firme de renume care ofera astfel de servicii. "PR-ul Online din zilele noastre este un angajat strategic pentru o companie care vrea sa aiba prezenta activa pe internet. De regula, el este ales din randul bloggerilor evanghelisti, asa cum fac marile cotidiene si posturile TV de prima mana", sustine Dragos Grijincu, PR Online Manager MTR Press, Luxury Magazine, Photo Magazine, Connect, Audio-Video, Real Estate Magazin, JW Marriott Journal
dragos grijincu

-PR Online. Care este definitia corecta a unui astfel de job? Am lansat aceasta intrebare fiindca exista confuzii si nu putine.

E adevarat ca acest job este unul recent aparut pe piata muncii internationale si cu atat mai mult pe piata din Romania, despre care se stie ca este putin in urma in ceea ce priveste nomenclatorul de meserii, in care inca nu exista. Jobul de PR classic este cel de la care s-a plecat atunci cand internetul si-a pus amprenta asupra lui si a aparut acest derivat.

Practic persoana ( sau in cazul institutiilor mari departamentul) care se ocupa de PR Online este cea care mentine relatia cu presa si cu jurnalistii, precum si cu clientii institutiei respective, prin intermediul mijloacelor online ( site, blog, newsletter si, mai nou, retele de socializare ca Facebook si Twitter). Tot el se ocupa de construirea si mentenanta unei baze de date cu jurnalisti si presa. Relatiile cu jurnalistii si clientii se leaga si pe online si apoi este recomandat sa fie intarite si mentinute in offline, la evenimente specifice. PR-ul Online este recomandat sa fie alaturi de cel offline la toate aceste evenimente.

Cum ajuta un PR Online la promovarea unei afaceri/actiuni/campanii?

PR-ul Online trebuie sa conlucreze cu PR-ul clasic, intre cei doi find o totala interdependenta, fiecare sprijinind actiunile celuilalt in mediul sau. Cu atat mai mult, PR-ul Online trebuie sa stie sa comunice online informatia ( de exemplu in cazul comunicatelor de presa ale institutiei ) catre jurnalisti si, nu in ultimul rand, bloggeri, dar si pe retele de socialmedia recunoscute, pe care le poate folosi ca unelte de marketing. Evident ca este important ca in retelele sociale respective trebuie sa fie cunoscut si sa aiba cat mai multe contacte strategice. Despre o persoana care se considera ca este PR Online si are 20-30 de contacte pe Facebook ( cea mai mare retea de socializare din lume ) pot avea indoieli ca face o munca eficienta pe online. El trebuie sa fie un bun comunicator, dar trebuie sa aiba si cunostinte solide de SEO si blogging si sa cunoasca blogosfera inca din offline si de la evenimente. Institutia respectiva este cunoscuta in online prin PR-ul Online care, de regula, este ales din randul bloggerilor evanghelisti, asa cum fac marile cotidiente si posturile tv de prima mana. Pe vremea cand marinarii spanioli calatoreau descoperind taramuri noi, exista pe vas un personaj important, altul decat capitanul, caruia I se spunea "pilot" si care cunostea marile si avea harti tinute cu sfintenie din tata in fiu. Daca as asemui internetul cu oceanele si marile lumii, PR-ul Online din zilele noastre este un angajat strategic pentru o companie care vrea sa aiba prezenta activa pe internet.

Care sunt pasii corecti ai unei campanii de PR Online?

Presupunand ca vrem sa facem un comunicat de presa care anunta un eveniment care poate fi orice, incepand de la aspecte pozitive si pana la lucruri neplacute, dar care trebuiesc frumos ambalate si servite presei cu grija. Pentru a se evita crizele de imagine, orice campanie trebuie sa aiba clar definite urmatoarele:

a) comunicatul de presa trebuie sa fie relativ scurt si concis;
b.) se au in vedere jurnalistii care scriu despre evenimentele respective (nu vom trimite, spre exemplu, comunicat de presa despre moda unei reviste de audio video);
c.) ajungerea la public prin intermediul site-urilor sau retelelor sociale, folosirea Facebook ca pe o veritabila unealta de marketing prin crearea de evenimente si trimiterea de invitatii, dupa caz.

-- Care sunt cele mai mari provocari ale mediului online? Ma refer la riscul unei expuneri totale, la greseli care pot fi sanctionate la secunda si greu reparate, fiindca e mai greu sa "stergi" unele lucruri de pe net. Nu ai la dispozitie radiera sau dreptul la replica din print. Ce-a fost postat ramine si te urmareste la fiecare click.

De regula, greselile se fac in mediul offline si apoi sunt preluate de presa sau de jurnalisti independenti si propagate rapid prin intermediul internetului. Nu vreau sa dau nume, dar sunt greseli care au intrat in istorie tocmai datorita expunerii eficiente din partea presei online si a liberei circulatii a informatiei ( si asta nu este un lucru rau ).

In ziua de astazi, daca esti o persoana expusa publica, NU ai voie sa faci greseli grave, asa-zise "perle". O "perla" iti poate aduce prejudicii de imagine uriase, care te pot costa ani grei de munca pentru a remedia criza de imagine prin ai putea trece din cauza unui astfel de incident neplacut. Pentru segmental politicienilor exista consilierii de imagine si le-ar mai trebui si putin exercitiu unora dintre ei. Mi-as permite o gluma care vizeaza anumite persoane mai mult sau mai putin publice: incearca sa dormi noptile ca sa poti fi a doua zi cu mintea limpede. Astfel este putin probabil sa mai faci greseli grave prin fata camerelor de luat vederi.

Fie ca esti PR Online sau jurnalist, trebuie sa recitesti de 10 ori ce ai scris inainte de a publica articolul si a apasa butonul de "Publish". In momentul in care ai apasat butonul de publicare se considera ca ti-ai asumat riscul viitoarelor critici, fie ca vor fi oneste sau nu, mai ales ca multe vor sta sub protectia anonimatului. Trebuie sa prezinti lucrurile de asa natura incat sa diminuezi criticile negative si, in acelasi timp, sa scoti in relief aspectele pozitive.

Si daca am vorbit despre riscuri, trebuie sa ducem discutia si in planul avantajelor. Care este diferenta dintre promovarea online si celelalte canale (print, TV, radio)? Putem vorbi de un grad mai mare de eficienta pentru unele canale sau de eficienta unui mix?

Primul aspect este unul deloc de neglijat. Acum, cand Romania trece printr-o perioada de criza, acest aspect este cel legat de costuri. Vorbim despre costurile de publicare in online care, dupa cum se stie, sunt mult mai mici decat cele din presa scrisa ,radiouri, televiziuni. Este adevarat ca exista o mare presiune din partea televiziunilor pe segmentul bugetelor de publicitate, acestea fiind reduse simtitor fata de perioada anterioara crizei.

Ce face un PR Online manager? Multi v-ar invidia. "Ce job fain! Stai toata ziua pe net!". Adevar sau provocare?

Si una, si alta. Este un adevar pentru ca, in mare parte, stai pe net si urmaresti stiri, grupuri de discutie, canale si contacte care ar putea ajuta compania ta, te gandesti la strategii de promovare reciproca in mediul online, cat si reflectarea lor in offline. Exista si mecanismul invers, in care participi activ la comentarii, intretii si moderezi subiectele pe care tu le generezi pe retelele sociale sau care sunt generate de altii. In tot ceea ce faci, tu reprezinti compania si pe tine ca persoana.

Este provocare pentru ca mereu iti propui tot mai multe task-uri si target-uri de atins si, pe masura ce le atingi, iti doresti altele si altele. Aici ar fi o discutie mai ampla despre cum este mai bine sa faci. Dupa cum se stie, o pagina de firma pe orice retea sociala nu se bucura de mare succes tocmai pentru ca nu se vede omul din spatele ei. Poate astazi este unul, iar maine este altul. Oamenii au nevoie de comunicare si perceptie, vor sa te vada si sa stie ca esti acolo ca sa stea de vorba cu tine. Discursul online nu trebuie sa fie sec si nici bazat doar pe informatii profesionale ci dimpotriva, el trebuie sa aiba, in pondere, mai mult de 70 la suta, o latura sociala altfel risti sa plictisesti si sa transformi canalul intr-unul de stiri, iar tu, ca individ, te transformi intr-un simplu operator, ca sa nu zic spammer.

Unde credeti ca se situeaza acum PR-ul Online? In stadiu incipient sau deja a castigat notorietate?

Nu se poate vorbi de un stadiu incipient intrucat multe din companiile care s-au dezvoltat au deja un intreg department de PR in care angajatii din online ocupa locuri importante. Exista firme renumite care ofera acest serviciu in format externalizat, alaturi de cele de publishing si marketing online. Parerea mea este ca, in ciuda faptului ca daca in urma cu cativa ani cercurile economice nu vedeau in PR Online decat un pariu costisitor sau chiar o "dansatoare" cheltuitoare, cu anii de criza economica si culturala, publifobia online s-a atenuat treptat, iar PR-ul Online s-a instalat fara rusine in dublul panteon al IT-ului si literelor .

Multe voci sustin ca audienta este mult mai accesibila in acest spatiu. Sunteti de acord? Se poate vorbi de limite? Exista totusi un prag peste care nu se poate trece? Ma refer la o masa critica de cititori/clienti/abonati.

- Exista un prag si acela este dat de numarul celor care au acces la internet. Pe masura insa ce internetul penetreza mediile sociale defavorizate si se extinde la sate, in paralel cu cresterea numarului celor care sunt chiar in orase, si incep sa il utilizeze, traficul (un sinonim modern pentru audienta in radio-tv) creste.

O ultima intrebare: credeti ca mediul online va "bate" printul? Ati fi de acord cu ideea disparitiei cernelii tipografice?

Cred ca publicatiile offline de succes vor continua sa coexiste cu cele din mediul online si sa isi consolideze pozitia pe piata, pe fondul disparitiei unor publicatii offline concurente care nu au stiut sa se reorienteze rapid. Viitorul este al publicatiilor online, iar stralucirea viitorului este a celor offline sustinute de online, deci un mix.


1

Comentarii:2


1# Scris de

Lucian E.

in data de:

25/09/2010 09:28

Dragos, keep up the good work! www.enasonidesign.com


2# Scris de

Gina

in data de:

23/09/2010 19:43

Un interviu util, interesant si de actualitate!


Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando scoala de astrologie fidelia pechora tulip vox iasi internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi