Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Comunicare si PR

"Un eveniment este un fapt de mare insemnatate, o intamplare importanta in viata sociala" - Raluca Dinu, specialist în comunicare si relatii publice

Ori de câte ori se discuta despre un eveniment, fie el lansare de carte, petrecere, inaugurare, aniversare, congres ori festival, dialogul se încheie cu o întrebare simpla: "Si cum a fost?". Raspunsul ar trebui sa se rezume la un singur cuvânt: "Perfect". Putini stiu ca în spatele acestui "perfect" stau multa munca sI initativa, duse la bun sfârsit de echipe ai caror membri bat aceeasi cadenta. Despre toate aceste lucruri, despre PR si PR-ul de eveniment am discutat cu dra Raluca Dinu, specialist în comunicare si relatii publice.
raluca dinu

-- Ce este un PR, ce este un eveniment si ce este un PR de eveniment, dra Raluca Dinu?

-- Daca plecam de la una dintre definitiile clasice ale relatiilor publice - functia manageriala care stabileste si mentine relatii reciproc avantajoase intre o organizatie si diversele sale categorii de public tinta (Scott M. Cutlip, Allen H. Center si Glen M.Broom) sau relatiile publice reprezinta managementul comunicarii intre o organizatie si publicurile sale (James E. Grunig si Todd Hunt), atunci putem spune ca specialistul in relatii publice este cel care face posibila o astfel de relatie, care are grija de reputatia companiei. Un eveniment este un fapt de mare insemnatate, o intamplare importanta in viata sociala. Specialistul in relatii publice care se ocupa de organizarea unui eveniment este persoana care trebuie sa stabileasca si sa implementeze o strategie astfel incat evenimentul respectiv sa fie bine organizat, sa se bucure de atentie si de sustinere, sa atraga publicul si sa indeplineasca obiectivele pentru care a fost organizat.

-- De ce avem nevoie de un PR de eveniment?

-- Pentru ca vrem ca evenimentul respectiv sa se bucure de succes. In functie de obiectivele stabilite poate: sa atraga cati mai multi participanti, sa fie in atentia publicului tinta, sa atraga sustinatori, sa genereze awareness (mai ales in cazul unui eveniment care are loc periodic), sa produca schimbari in atitudinea si comportamentul anumitor categorii de public tinta.

-- Ce implica munca unui PR de eveniment? Mai exact, ce trebuie sa faca?

-- Munca unui specialist in relatii publice care se ocupa de un eveniment nu difera foarte mult de munca in general a unui om de comunicare, efortul este insa mai condensat pe perioada evenimentului.

Specialistul in relatii publice trebuie:

- sa cerceteze cum sunt comunicate alte asemenea evenimente pentru a putea comunica evenimentul de care se ocupa astfel incat sa se diferentieze si sa atraga publicul;

- sa vada ce alte evenimente se desfasoara simultan cu evenimentul sau pentru a putea contracara concurenta; - sa stabileasca o strategie de comunicare a evenimentului;

- sa stabileasca obiectivele, iar acestea trebuie sa fie cuantificabile;

- sa stie exact care este publicul sau tinta si prin ce mesaje, mijloace de comunicare si tipuri de actiuni poate ajunge la el;

- sa aiba un calendar bine stabilit de actiuni;

- sa planifice bugetul;

- sa stabileasca modalitatile de evaluare a evenimentului.

-- Si daca tot am vorbit de eveniment, ce credeti, exista evenimente perfecte? Daca da, care ar fi reteta unuia?

-- Da, cred ca exista. Am participat la asemenea evenimente si sper ca am si organizat unele. Reusita unui eveniment tine de planificare, de creativitatea, profesionalismul si de seriozitatea oamenilor implicati (organizatori, parteneri si invitati). Organizatorii nu ar trebui sa promita mai mult decat pot sa ofere, partenerii sa furnizeze serviciile promise la calitatea si pretul negociat, iar invitatii sa se tina de cuvant.

-- Ce greseli poate sa faca un PR de eveniment? Sau, mai bine spus, ce nu trebuie sa faca?

-- Greseli se pot intampla, conteaza foarte mult sa nu fie flagrante:

- Nu cred ca ar trebui sa promita mai mult decat poate oferi, un eveniment trebuie comunicat in functie de punctele lui tari, dar asta nu inseamna sa ne indepartam de la adevar.

- E important ca omul de relatii publice sa nu se piarda cu firea si sa reactioneze prompt. Crizele nu se rezolva de la sine.

- De asemenea, e foarte important sa nu-si piarda calmul chiar daca are de-a face cu situatii limita sau cu persoane mai putin prietenoase. Rolul lui este sa aplaneze eventualele conflicte, nu sa le accentueze.

- E bine sa nu uite de planificare si ca rolul sau este de a se asigura ca toate lucrurile merg conform planului.

- Indiferent cat de grabit ar fi, sa nu uite de ortografie si punctuatie.

- Nu trebuie sa stabileasca evenimentul concomitent cu o sarbatoare nationala sau religioasa sau cu un alt eveniment important, caci altfel s-ar putea ca toate eforturile sale sa fi fost in zadar. De exemplu, lansarea unui film nu poate concura cu un meci de fotbal al nationalei.

-- Evenimentul s-a incheiat. S-a incheiat si misiunea PR-ului? Ce urmeaza?

-- Cu siguranta, misiunea specialistului in relatii publice nu se incheie in momentul in care s-a incheiat evenimentul. Este important sa evaluezi evenimentul, fie ca a fost un succes sau nu. E bine sa stii ce a mers bine si ce nu, care au fost partenerii de incredere si parteneriatele eficiente. De asemenea, e bine sa comunici si post eveniment. De exemplu, daca ai organizat un concurs, sa anunti rezultatele, sa vorbesti despre importanta acelui concurs si de semnificatia castigarii acestuia etc. In plus, e important sa multumesti partenerilor si oamenilor care te-au sustinut. Reusita unui eveniment tine de echipa de specialisti care lucreaza pentru organizarea lui (relatii publice, advertising, productie, media planning, furnizori), dar si de liderii de opinie si jurnalistii care au ales sa sprijine evenimentul respectiv si, nu in ultimul rand, de public.

-- Ce facem in cazul unui eventual esec? Uneori, se mai intimpla si astfel de situatii...

-- Spuneam ca este important sa-ti stabilesti obiectivele atunci cand planifici un eveniment si sa stii contextul in care il organizezi. As vrea sa cred ca un eveniment poate avea anumite minusuri, dar nu ca a fost un esec total. Probleme pot aparea, e adevarat, dar conteaza si cum le gestionezi. De exemplu, daca ai stabilit o conferinta de presa cu o luna inainte pentru ca atunci poate participa invitatul din strainatate sau personalitatea publica si te-ai asigurat ca toate lucrurile sunt facute cum trebuie (ai inchiriat sala, ai amenajat-o corespunzator, te-ai asigurat ca ai cateringul potrivit si materialele gata la timp, ca ai anuntat jurnalistii din vreme), daca in ziua respectiva are loc un protest spontan, este foarte posibil ca la eveniment sa vina foarte putin jurnalisti, iar subiectul sa fie slab acoperit in acea zi. Anumite lucruri nu pot fi controlate, dar cu siguranta pot fi luate masuri de precautie. In cazul de mai sus, ne putem asigura ca jurnalistii care nu au putut ajunge la eveniment, au primit toate informatiile de care au nevoie pentru a putea scrie despre eveniment, ca invitatii acorda interviuri chiar daca nu pot aparea chiar a doua zi etc.

-- La Iasi ati fost PR-ul unui festival de film. Ce alte manifestari ati mai asistat din aceasta postura?

-- Am contribuit la organizarea unor evenimente aniversare pentru companii, evenimente dedicate partenerilor, la organizarea si promovarea unor evenimente din cadrul unor campanii sociale, la lansarea unor filiale a unor companii internationale in Romania, la lansarea unor carti, la promovarea unor spectacole etc.

-- Aici intervine o intrebare mai dificila: ca freelancer, se poate trai ca PR, indiferent de care ar fi? Si daca da, cum?

-- Da, cred ca se poate trai ca freelancer in PR, dar conteaza foarte mult experienta si reteaua de networking, ca fostii clienti si parteneri sa aiba o parere buna despre tine si sa te recomande, sa fii activ si serios. Pozitia de freelancer nu se potriveste tuturor. Unii oameni prefera stabilitatea, sa stie ca indiferent de cati clienti/cate proiecte gestioneaza, primesc un anumit salariu. Altii prefera "libertatea", sa fie proprii sefi si sa-si organizeze programul dupa cum vor, sa-si aleaga clientii.

Ca sa poti fi freelancer, e important sa fii automotivat, sa poti lucra de unul singur, sa fii organizat, sa ai incredere in fortele proprii, dar sa stii foarte bine ce poti si ce nu poti face, sa cunosti valoarea muncii tale, sa fii capabil sa-ti asumi anumite riscuri si sa-ti recunosti greselile.

-- Intrebarea va apartine. Cu siguranta exista lucruri pe care doriti sa ni le spuneti, dar noi nu v-am intrebat...

-- Recunosc ca nu am fost niciodata un mare fan al PR-ului de eveniment, desi am fost de multe ori pusa si in aceasta postura. Cu Festivalul International de Film de la Iasi a fost dragoste la prima vedere, m-a cucerit de la prima discutie cu organizatorii si mi-a oferit o exprienta extraordinara si sansa de a cunoaste oameni minunati. De asemenea, in cinci zile de evenimente, IIFF mi-a confirmat niste invataminte mai vechi:

- E foarte importanta echipa cu care lucrezi, sa ai la cine apela, sa stii ca te poti baza pe oamenii de langa tine si ca acestia sunt niste profesionisti.

- Ca relatia cu jurnalistii este de nepretuit si vreau sa multumesc cu aceasta ocazie colegilor din presa care au crezut in Festivalul International de Film de la Iasi si l-au sustinut dincolo de parteneriatele media.

- Ca e bine sa-ti verifici partenerii si colaboratorii ca sa nu ai surprize neplacute.

- Inevitabil se mai produc si greseli, dar important e sa inveti din ele.


Comentarii (0)

Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando pechora tulip internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi