Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Gastronomie

Sanatatea vine dintr-o rosie

Rosie-rosioara, cine-i cea mai imbujorata din tara? Cam asa ar incepe o poveste despre rosii si calitatile lor miraculoase. Rosia e un nepretuit dar creat de natura special pentru noi, oamenii. Stiati ca rosia e un fruct? Ei bine, da. Din punct de vedere botanic, rosiile sunt, ca si dovleacul, fructe. Din punct de vedere culinar, pentru ca sunt folosite la aperitive, salate si mancaruri, rosiile sunt socotite a fi legume. Astfel ca desi e un fruct poate fi considerata, fara greseala, ca fiind legume.

Rosiile sunt de altfel cel mai popular fruct din lume, mai populat chiar decat bananele sau merele. Au fost cultivate pentru prima data de azteci si incasi, pe la AD 700. Au fost aduse in Europa prin 1556 de catre exploratorii europeni ce se intorceau din Mexic. Francezii l-au considerat mult timp "marul iubirii".

Rosiile nu au colesterol. Exisa atat de multe soiuri, atat de bogate in vitamine si fibre incat s-ar putea scrie volume intregi. Sunt extrem de bogate in fier, fosfor si cupru, in vitamina C, in vitamina A, in vitamina B6, in niacina (cunoscuta vitamina B3 sau PP) folosita pentru a tine in limite normale nivelul colesterolului din sange. Sunt un adevarat izvor de sanatate prin aportul important de acid folic pe care il contin, precum si prin cantitatea considerabila de potasiu. O dieta cu rosii reduce tensiunea arteriala si previne riscul aparitiei bolilor cardiovasculare.

Dar, poate, cel mai important rol in sanatate al rosiilor este dat tocmai de rosu, adica de culoarea rosie. Cunoscut sub numele de licopen - substanta care face ca rosiile sa fie rosii – este este cel mai puternic antioxidant din familia carotenoidelor, pigment natural ce creeaza culoarea fructelor si legumelor. Licopenul neutralizeaza efectele nocive ale radicalilor liberi, cei care ne ataca zilnic si sunt responsabili de degradarea celulelor. Licopenul combate aparitia celulelor canceroase, protejeaza structura celulara intervenind activ in procesele de oxigenare la nivel celular. Licopenul isi pastreaza toate calitatile intacte, in toate preparatele facute din rosii, chiar daca acestea au fost supuse proceselor termice.

Nu te sfii sa consumi rosii, in cantitati cat mai mari si pe o perioada lunga de timp, mai ales ca rosia e un bun aliat in dietele pentru mentinerea sau scaderea greutatii si te poti bucura de toata sanatatea din rosie ambalata in aproximativ 20 calorii la 100gr. Consuma-le proaspete insa nu le pastra in frigider, pentru ca isi vor pierde aroma. Cel mai indicat este sa le consumi la temperatura camerei si mai inainte de a se inmuia. Daca insa preferi rosiile reci, atunci e cazul sa faci o salata, sa le stropesti cu putin ulei de masline, sa presari cateva fire de sare de mare si-apoi sa lasi la frigider cateva minute.

Rosia este, insa, cu mult mai savuroasa si mult mai sanatoasa atunci cand folosim bucatile ce contin atat miez cat si coaja. Rosiile isi pastreaza beneficiile pentru sanatate si daca sunt gatite, prin prepararea termica eliberandu-se si mai mult licopen. Rosiile la conserva, sucul, sosul de rosii pastreaza nealterate toate substantele nutritive, inclusiv licopenul. Asa ca data viitoare cand faci paste stropeste-le din belsug cu sosul tau de rosii favorit, pentru a beneficia din plin de licopen, deci mananca italieneste.

Sa va mai spun ca exista aproape 14.000 de soiuri de tomate in lume? Ca sunt mari, mici, ca unele cresc in tufe, ciorchine, altele izolat… unele mai carnoase, altele mai zemoase, unele mai dulci sau mai acre…. ca au diferite forme rotunde, de inima, in forma de para, ca unele au forma neregulata, sau cu dungi, ca sunt rosii, portocalii, galbene, albe, verzi...

V-am mai spus se pot scrie volume despre rosii. Insa un lucru e cert sunt extrem de sanatoase si la indemana oricui. Mancati rosii si bucurati-va de sanatatea pe care v-o ofera!

Alice Ciobanu este un cunoscut food blogger (http://alice-albinutza.blogspot.ro/) si coordoneaza sestiunea Gastronomie a revistei Glare.


Comentarii (0)

Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando scoala de astrologie fidelia pechora tulip vox iasi internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi