Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Liga Studentilor Romani din Strainatate

"Un tanar care a studiat in strainatate are o mai mare dorinta de a urni lucrurile in domeniul sau de activitate" - dialog cu dl Marius Bojor, directorul Centrului Regional de Formare Continua pentru Administratia Publica Locala Iasi

In ultimii ani, starea invatamantului romanesc a creat tot mai multe discutii si chiar controverse. Multi s-au pronuntat ca sistemul educational a decazut mult, altii , dimpotriva. Insa, cu totii sunt de acord ca studiile in strainatate asigura tinerilor o baza solida pentru o viitoare cariera. Daca aceasta cariera va fi in Romania sau in alta tara, alegerea tine de oferta cu care Romania isi intimpina viitorul. Am continuat seria discutiilor despre avantajele unei pregatiri peste hotare, initiate in cadrul parteneriatului cu Liga Studentilor Romani din Strainatate. In acest dialog il avem partener pe dl Marius Bojor, directorul Centrului Regional de Formare Continua pentru Administratia Publica Locala Iasi

-- Ati avut experienta strainatatii. Ce puteti spune despre conditiile de studiu din afara? Incercati o comparatie cu cele din Romania?

-- Este adevarat. In urma cu ceva ani am fost beneficiar al burse de mobilitate Tempus la University of Central England/Birmingham City University, Birmingham, Marea Britanie. Ce pot sa spun despre conditiile de studiu de peste hotare? Sunt cu mult mai bune fata de cele din Romania, pornind de la modul de predare, facilitatile oferite studentilor (biblioteci mai "prietenoase", spatii construite mai nou, solutii de cazare care in lipsa unui campus includ si "case studentesti" la preturi mai mici decat cele ale pietii, credite oferite de universitate studentilor, magazinul universitatii, cafeneaua universitatii etc.). Bineinteles ca evaluarea cunostintelor este mai obiectiva in strainatate si de aceea poate parea mai exigenta. Din mediul universitar iesean stiu ca este o preocupare pentru urcarea Universitatii "Al. I. Cuza", de exemplu, in topul celor mai valoroase universitati din lume, insa se pare ca acest lucru nu este posibil fara investitii majore, care sa cuprinda inclusiv un nou campus si un centru universitar nou.

-- Ati afirmat ca multi studenti romani aleg tarile nordice. De ce? Ce ii atrage acolo?

-- Din cunostintele pe care le am, am inteles ca studiile universitare sunt in mare masura gratuite in tarile nordice, datorita sistemului lor social. De exemplu, pana anul viitor in Suedia putea studia oricine (indiferent de tara de origine) in mod gratuit la universitate, insa de anul viitor se va introduce o taxa. De asemenea, am inteles ca acelasi lucru se intampla in Danemarca, fapt care o face sa fie o tara atractiva pentru cei care au in vedere sa urmeze studii universitare, mai ales in conditiile in care preturile la anumite categorii de produse si servicii sunt mai mici in alte tari decat in Romania.

-- Sunteti directorul Centrului Regional pentru Formare Continua in Administratia Publica Locala Iasi. Ce oportunitati le poate oferi o astfel de structura tinerilor?

-- Activez in prezent un centrul de perfectionare pentru administratie publica si intotdeauna am cautat sa introducem tinerii in preocuparile noastre. Am cautat sa facem parteneriate cu universitatile din Iasi care au programe in domeniul administratiei publice si chiar intentionam sa facem programe pentru tinerii din licee interesati de administratie publica. Din pacate, datorita situatiei in care se afla tara noastra, o cariera in sectorul public reprezinta o oportunitate pentru mai putine persoane decat inainte, iar la aceasta se adauga blocarea posturilor, fapt care nu ofera indeajuns de multe ocazii de a accede. Sper ca in viitor aceasta situatie sa devina una mai buna si atunci vom demara programe care sa aiba in vedere exclusiv tinerii.

-- Care credeti ca este punctul forte al tinerilor care invata peste hotare si se reintorc in Romania? Ce le recomandati celor plecati la studii? Sa revina sau nu?

-- Punctul forte al tinerilor care invata in strainatate si mai apoi se intorc in Romania ar putea fi chiar aceasta intoarcere, pentru ca este destul de clar acum ca nimeni nu s-ar intoarce intr-o tara unde tinerii nu sunt apreciati la adevaratul lor potential. In al doilea rand, un tanar care a studiat in strainatate are o mai mare dorinta de a urni lucrurile in domeniul sau de activitate, informatiile si experienta din strainatate fiind un element, un catalizator al progresului in domeniul in care activeaza. De altfel, un program de studii urmat in strainatate sau o diploma de absolvire a unei institutii de invatamant straine functioneaza ca o recomandare pentru tanarul care le are incluse in CV. Nu sunt indreptatit sa fac o recomandare tinerilor care studiaza in afara tarii... Unii s-au intors, altii nu. Mai trist este faptul ca tinerii care au avut posibilitatea de a pleca in tara - la studii sau la munca - dar au ramas in Romania considera ca au luat o decizie gresita si investesc mult efort in a reusi sa isi gaseasca un rost in strainatate.

-- Care este formula educatiei complete, din punctul dvs de vedere? Scoala romaneasca? Cea straina? Sau o combinatie?

-- Formula educatiei complete este, dupa mine, aceea care este adaptata pietei muncii, cea care ii poate oferi celui care o poseda un mod de viata asa cum si-l doreste fiecare. Exista elemente care ne pot face sa ne gandim ca scoala romaneasca nu este adaptata 100% la cerintele pietei muncii, pregatind mai multi absolventi decat sunt necesari pentru un anumit domeniu si neexistand o reala planificare a nevoilor referitoare la resursele umane ale economiei pe urmatorii 4 ani, sa spunem. Educatia ne ajuta pe noi ca persoane sa devenim ceea ce ne-am propus, insa scopul principal este de a raspunde unor nevoi ale societatii. Economia de piata si costurile educatiei ii obliga pe tineri sa aleaga cu discernamant forma si subiectele pregatirii lor, o diploma nu ii ajuta sa fie ceea ce isi doresc si de aceea sunt multi tineri care renunta la o facultate sau la un program de masterat pentru ca nu mai au timp in afara serviciului, sau pentru ca acestea nu raspund asteptarilor initiale ale lor.

-- De ce tinerii isi gasesc tot mai greu un loc de munca si ce ar trebui facut pentru a le usura accesul pe piata muncii?

-- In situatia actuala pentru toate categoriile de varsta si de experienta este greu sa isi gaseasca un loc de munca. Tinerilor ar trebui sa li se acorde accesul la experienta, prin programe de voluntariat si internship, iar ei sa fie dispusi sa faca voluntariat sau sa fie intern intr-o companie sau intr-o organizatie pe termen de 2-3 luni. In Marea Britanie voluntariatul se plateste cu sume pe ora mai mici decat un salariu, in alte tari nu se plateste deloc. Sunt convins ca un sistem care sa introduca volutariatul platit, separat de contractul de munca pe perioada determinata sau nedeterminata, ar aduce beneficii pentru toata lumea si mai ales pentru tineri, care isi doresc sa capete experienta dar nu au de unde sa o primeasca. Exista o anecdota care spune ca intre 20 si 30 de ani iti vinzi puterea de munca, intre 30 si 40 iti vinzi experienta, iar dupa 40 devii consultant si aceasta contine de fapt o mare doza de adevar.


Comentarii (0)

Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando scoala de astrologie fidelia pechora tulip vox iasi internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi