Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Star

"Teatrul are o caracteristica speciala: intotdeauna e posibil sa o iei de la capat. . In viata, acesta e un mit" - dialog cu Petronela Lorena Chiributa, actor la Teatrul "Mihai Eminescu" din Botosani,

"... lasa-te calauzit de aceste lumini si o sa auzi respiratia spectatorului ... paseste spre inima actorului si o sa simti aplauzele care i-au incalzit serile ...lasa-l in insingurarile lui si o sa renasca ...asculta-l si o sa visati impreuna..."

-- Actor la Teatrul Mihai Eminescu din Botosani. Cum a inceput aventura dvs cu scena? Cum ajungi actor?

-- A fi actor e o sansa la nemurire-un drum prin diferite destine. Aventura descoperirii acestei profesii unice a inceput odata cu primii pasi ai copilului Petronela Lorena Chiributa in sala Teatrului "Mihai Eminescu", din Botosani, in calitate de spectator. Fascinatia acelei lumi colorate in tuse ireale si-a pus amprenta definitiv pe copilul venit sa vada "spectacolul" lumii zugravit altfel. Astfel, am pornit cu "rucsacul copilariei" in spate spre marea scena a vietii, dar cu o sansa in plus -- puteam trai mai intens o multime de alte vieti (daca reuseam). A urmat prima proba necastigata: am cazut la admitere la Universitatea de Arte si am pornit pe un alt drum, Facultatea de Drept (voiam sa tin pasul cu realitatile vietii, dar nu m-am regasit). Drumul meu avea sens unic. Am renuntat dupa 3 ani la Facultatea de Drept si-am reusit pe un ultim loc la Universitatea de Arte "George Enescu" Iasi, profil arta actorului, manuirea papusii si marionetei, o sansa dubla, un start castigat pe ultima suta de metri si finalizat dupa 6 ani si cu un masterat in Artele Spectacolului. Ani de descoperiri, autodescoperiri si reinventari dupa "formule speciale" prin care se imbina "adevarul vietii cu fantezia scenica". Finisul acestui drum a fost ca sef de promotie, pornind inspre locul in care puteam sa pun in scena ceea ce acumulasem. Acest loc a fost sa fie ... Teatrul Mihai Eminescu Botosani.

-- Care a fost primul rol, care este personajul preferat, rolul de suflet si care este rolul vietii dvs?

-- Primele mele roluri au fost "intruchipate" in anii de studentie dupa zile si nopti de insomnie in care anularile sinelui au fost dureroase, dar personajele mele au rasarit unul dupa altul vii si adevarate. Am fost extrem de norocoasa sa am ca formatori profesori extrem de generosi (Emil Coseru, Natalia Danaila, Liliana Varlan, Dana Coseru, Ruxandra Bucescu, Stefan Oprea sau Constantin Paiu). In sufletul meu salasluiesc personaje ca Zita, Arkadina, Mona sau Katarina. Am debutat la Botosani, in 2003, si de atunci personajele intruchipate au fost o provocare permanenta si au dat forma ratiunii mele de a trai. Daca esti atins de aripa ingerului, cautarile duc inspre personaj si atunci actorul este personajul. Personajele mele n-au fost o povara, mi-au fost dragi si m-au invatat sa traim impreuna; (Peronella din "Decameronul"; Fernanda din "Un veac de singuratate"; Luluta din "Cucoana Chirita"; Veronica Micle din "Singuratate"; Ingerul negru din "Amadeus" ). Rolul vietii? Urmeaza?!

-- Am vorbit de scena, de teatru, de rol, dar mai putin de omul care face toate aceste lucruri. Cine este actorul? Unde se opreste rolul si unde incepe viata actorului?

-- Actorul este un inadaptat, un revoltat, nelinistile si visarile sale se decanteaza sau se realimenteaza prin personajele prin care actantul se arata lumii. E greu de delimitat unde se opreste rolul si unde incepe viata actorului. E un joc de-a rasu-plansu. Bineinteles ca nu-ti poti trai propria viata in lumea personajelor create. Si totusi personajele traiesc prin actori, prin trupul si sufletul acestuia. Arzi alaturi de personaj viata nu-ti mai apartine, o multiplici nu o simplifici.

-- Sunteti de acord ca fiecare om este un actor? Ca jucam diferite roluri in fiecare secunda a vietii noastre? Dvs cine sunteti, de fapt? Cine este femeia Petronela Chiributa?

-- E greu sa fii Om. Aud adesea formula "joci teatru" facadu-se referire la cameleonismul semenilor nostri in relatia cu ceilalti. Putem fi actorii sau spectatorii existentei noastre. Fiecare clipa completeza destinul individului, jocul vietii si al mortii il continem. Cine sunt? Eu sunt, in cele din urma, cautarea mea de sine. Femeia Petronela Lorena Chiributa? Mi-e greu sa ma autodefinesc si totusi... sunt un om cu parti luminoase si altele intunecate, extrem de critica cu propria persoana, patimasa alteori, nebanuit de naiva si de nesigura si totusi am invatat sa renasc din propria cenusa.

-- Ce pasiuni aveti? Ce va place sa faceti atunci cand nu sunteti pe scena? Ce intra in viata dvs atunci cand iese teatrul?

-- Atunci cand nu sunt pe scena, nu sunt eu. Acolo ma simt libera, acolo exist , acolo sunt puternica. Ador cercetarea, necunoscutul, stiintele ezoterice. Ma refugiez adesea in lectura sau ma pierd in ochii blanzi ai prietenilor mei necuvantatori sau plec in plimbari lungi printre semeni, alteori imi prelungesc existenta in televiziune unde devin iarasi personaj si-mi "exersez" calitatile de bunicuta citindu-le povesti copiilor.

-- Vorbiti-ne despre familia dvs. Nu va pun intrebari, astept din partea dvs cateva file de jurnal.

-- Origini ucrainene si poloneze, primul nascut intr-o familie de oameni simpli dar gospodari, inimosi si iubitori. Firi patimase cu existente tumultoase. Imaginea bunicii mele Maria, blandetea si frumusetea ochilor ei verzi mi-au vrajit copilaria, puterea ei de sacrificiu s-a transformat in povata de viata. O alta fila a jurnalului meu biografic e scrisa de fratii mei, doi la numar, si un reper de stabilitate. Prezentul, un camin calduros in care echilibrul e reprezentat de un barbat devotat si rabdator.

-- Daca ati avea o scoala de teatru, de unde ati incepe formarea viitoarelor vedete?

-- Nu-mi place notiunea de vedeta si cred ca as incepe in primul rand cu distrugerea acestei false notiuni. Vedeta este o constructie a societatii actuale definind excentricitatile unui pseudo individ, nicidecum consistenta spiritului. Creatia te unicizeaza, te evidentiaza, te extrage din multime dar te obliga sa-i inveti si pe ceilalti sa traiasca frumos. Actorul profesor trebuie sa aiba discernamantul de a extrage din propria experienta ceea ce poate fi de folos altora. Artistul pedagog trebuie sa-i invete lectia modestiei, a generozitatii a abandonarii propriei vanitati. Purificarea individuala e un prim pas inspre descoperirea artei actorului. Nu poti fi artist daca nu esti si Om.

-- Ce-i lipseste scenei romanesti, in ansamblu, si celei din Moldova, in particular? Unde este teatrul romanesc in comparatie cu cel mondial?

-- Cred ca asistam la o ruptura intre generatii, prea multe scoli de teatru, fac referire la cele particulare, prea multi absolventi, prea putine repere, o lipsa de atitudine. Tanara generatie de actori e supusa unor experimente teatrale fara consistenta si unor obsesii regizorale nefundamentate. Teatrul este o minune irepetabila care se realizeaza prin interferarea regizor-dramaturg, regizor-actor. Si totusi actorul e din ce in ce mai singur. Se salveaza cine poate si cum poate. Alegi calea sacrificiului sau a compromisului. Actorii tineri trebuie vazuti, trebuie sa-si gaseasca un loc in teatrul romanesc - ca oglinda a societatii. Aici, in provincie, esti departe de adevaratul fenomen teatral. Avem nevoie de o schimbare profunda a alegerilor repertoriale si o conectare la viata teatrala din marile centre culturale. Teatrul trebuie sa provoace o revolutie in mintea individului, fie el actor sau spectator, (dar cum sa se intample acest lucru daca regizorii cu greutate a acestor vremuri vin foarte rar sau deloc in acest colt de tara). Suntem situati intr-o zona in care toti spunem ca suntem in cautare, dar cautarea asta dureaza prea mult. Teatrul trebuie sa fie un reper in jurul caruia sa se adune lumea. Teatrul romanesc se supune tendintelor, preia directii si curente prin conectarea la teatrul mondial, le recompune si le dezvolta. Publicul este cel care face selectia, raspunde experimentului sau ramane conservator.

-- Pe ce scena va doriti sa straluciti? In ce rol?

-- Nu sunt genul de actor care sa-si faca proiectii irealizabile, dar sunt deschisa oricarei provocari. Nu mi-am dorit niciodata un anumit rol si nici nu am considerat ca trebuie sa joc un anumit rol. Teatrul are o caracteristica speciala: intotdeauna e posibil sa o iei de la capat. In viata acesta e un mit. Nu putem niciodata sa ne intoarcem la ceva ... ce-a fost, in teatru tot timpul poti sa pleci de la zero. Sunt ... in cautarea personajelor.

-- Si daca tot am scos vorba din casa, ce sunt culisele, dna Petronela Chiributa? Culisele vietii, ale scenei, ale dragostei, ale unei relatii, unei prietenii...

-- Culisele... daca ar putea vorbi, ar descrie cata emotie il incearca pe actor in asteptarea febrila de dinaintea ridicarii cortinei. Culisele-delimitarea lumii reale de mirajul faptului scenic. Spaimele, angoasele, temerile si renuntarile, recompunerea si descompunerea eu-lui raman in culise. Actorul hoinar-supravietuitor reinventeaza viata prin mijloace ce apartin misterelor si mirajelor. Biet cercetator al culiselor vietii (iubeste, uraste, ti-e prieten sau iubit). Cu suflet de Sisif-actorul, printre picurii de transpiratie si bataile gongului, rataceste prin ungherele luminate de luminile rampei.


1

Comentarii:1


1# Scris de

Elena

in data de:

25/05/2011 12:22

Sunteti o persoana speciala. Citind acest articol ma bucur ca am mai descoperit inca si mai mult frumos in suflet si in minte si in tot ceea ce sunteti. In definitiv o voce ce se aude in Botosani, ceea ce nu e chiar putin.Ma simt onorata ca suntem contemporane.


Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando scoala de astrologie fidelia pechora tulip vox iasi internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi