„Îmi plac foarte mult fotografiile vechi, iar pentru Mihai Eminescu am un adevărat cult”, ne-a mărturisit nu demult cunoscuta avocată ieșeană Gianina Vera Poroșnicu, apoi ne-a oferit un zâmbet ușor secretos. Când i-a venit vremea ieșirii în lume, taina ascunsă în spatele bucuriei ce se citea în ochii avocatei a fost dezvăluită. Colecționara reușise să aducă la Iași cea de-a treia fotografie originală a lui Mihai Eminescu, din cele patru câte există.
„Frumoasă colecție”, am exclamat, iar când am aflat că astăzi, de Ziua Culturii Naționale, fotografia va fi prezentată și publicului, am trăit un moment de emoție. Privind-o, parcă am ne-am întors în acea zi frumoasă de vară, când marelui poet i s-a pus la cale un șiretlic.
O poveste boemă
Era pe vremea Junimii, o perioadă boemă și frumoasă, în care condeiul era Rege, iar scriitura, o Prințesă râvnită de oamenii dornici de cultură. Întâlnirile croite la Junimea, în care își rosteau creațiile și în care amicițiile se legau pe viață, și freamătul intens de pe urma cărora ieșeau scrieri de mare valoare pot fi oricând subiectul unui film despre Iașul cu adevărat cultural. Ei bine, într-una din acele zile, A.C. Cuza și Petru C. Grigoriu, prietenii lui Mihai Eminescu, au pus la cale o surpriză, dorind să obțină ceea ce nimeni nu mai avea – o fotografie cu marele poet, un portret mai exact. Și-au dat întâlnire la terasa hotelului Traian, apoi au pornit toți trei spre atelierul foto al lui Nestor Heck, aflat pe strada Lăpușneanu, la numărul 42. Planul era perfect, mai ales că obținuseră o promisiune aproape imposibilă din partea lui Eminescu, despre care se știa că nu-i place să fie fotografiat. Ajunși la Nestor Heck, au mai schimbat câteva glume, și-au aranjat încă o dată ținutele, și-au ocupat locurile în fața aparatului și… Surpriză! La declanșarea aparatului, se întâmplă o magie – A. C. Cuza și Petru C. Grigoriu dispar, iar în fața obiectivului rămâne doar marele poet. Stupoare și supărare deopotrivă! Cum de-au dispărut și cum a fost posibil? Vizibil amuzați, cei doi prieteni au lămurit misterul – ei s-au înțeles ca în momentul în care Nestor Heck va imortaliza momentul să se dea deoparte și să facă loc prietenului lor, de al cărui portret ne bucurăm și noi astăzi. Eminescu s-a supărat, dar a dat mâhnirea pe bucuria revederii amicilor săi.
Nestor Heck și-a făcut treaba mai departe și a certificat fotografia cu sigla atelierului său, după cum se vede și în originalul aflat în Casa „Joseph Zoller”, un monument arhitectonic impunător, renovat de către avocata Gianina Vera Poroșnicu, de altfel singurul monument istoric refăcut din fonduri private din Iași.
Fotografia îl înfățișează pe marele poet în celebrul său costum alb, are o ramă din lemn de nuc masiv și ocupă un loc special pe șemineu. Piesa, de o valoare imensă, completează colecția personală a avocatei, a cărei pasiune pentru opera lui Mihai Eminescu și pentru fotografiile vechi este cunoscută.