Dialog cu dl Cristian Amarandei, fondatorul companiei Migdalin, partener principal al Festivalului de Vin „Hai cu pluta”
– Ce v-a inspirat să înființați această companie și ce viziune aveți pentru viitorul ei?
– Compania a fost înființată „din mers”. Conduceam punctul de lucru din Iași al unei companii de distribuție din alt oraș și, după câteva diferende cu privire la modul în care trebuia să acționeze pe piață, mi s-a propus să preiau activitatea pe o societate pe care să o dețin. Aveam 30 ani și am avut curaj și energie. De atunci am urmărit continuu ca societatea pe care o conduc să ofere satisfacții depline atât clienților, cât și angajaților și proprietarului. Uneori mi-a ieșit mai bine, uneori mai puțin bine. Dar asta mi-am dorit și îmi voi dori mereu: să fac oamenii fericiți.
– Cum reușiți să anticipați și să răspundeți la schimbările rapide din industria băuturilor?
– Din ce în ce mai greu. Sunt foarte multe schimbări din foarte multe direcții. Încerc să fiu conectat și la fluxul de informații fiscale și contabile, și la cel de ordin sanitar-legislativ, și la cel despre mediu si sustenabilitate, la cel de natura profesional-resurse umane, dar și la cel al tendințelor de consum. Sunt foarte implicat în activitatea companiei și încerc să înțeleg modul de evoluție a tuturor acestor factori.
– Care considerați că sunt cele mai mari provocări pe care le-ați întâlnit până acum și cum le-ați depășit?
– Au fost câteva… începutul extrem de dificil fără resurse financiare și fără dotări tehnice, criza financiară din 2008, pandemia și blocarea sectorului HoReCa (blocarea activității clienților noștri), inflația, concurența companiilor străine din retailul românesc și mai sunt… Depășim problemele prin muncă, inspirație și dedicarea celor pe umerii cărora se sprijină compania noastră.
– Ce urmăriți la oamenii pe care îi aduceți în echipa dumneavoastră?
– Caut oameni care vor să se exprime la serviciu în cea mai bună variantă a lor. Oameni care sunt pro-activi. Oameni care au simțul responsabilității. Oameni cu bun simț. Aceste atribute trebuie să le aibă când vin. Meseria se învață.
– Sunteți partener principal la Festivalul de Vin „Hai cu Pluta”. Ce v-a atras la această colaborare și ce apreciați cel mai mult?
– Cea mai bună cale de a face cunoștință cu diversitatea de vinuri de calitate din România este un festival de vin.
– Cum apreciați piața de vinuri din România? De ce ar avea nevoie pentru a deveni un spațiu important?
– Noi suntem implicați în această activitate de promovare a vinului zi de zi, face parte din hard-core-ul business-ului nostru. Atunci când vedem că exista oameni profesioniști care reușesc să facă la nivel de excelență această munca de promovare, ne oferim sprijinul ca parteneri pentru că ne dorim același lucru: consumatorul să cunoască rezultatele muncii producătorului român și să devină fidel acestora. În plus, ne dorim ca la Iași să se dezvolte un brand cu renume național la nivelul industriei vinului. Până la urmă, suntem o zona vini-viticolă reprezentativă în România atât ca și nivel de producție, dar și ca nivel al calității produselor. „Hai cu pluta!” poate fi o denumire haioasă care să ne îndemne ingenios să ne simțim bine în compania sticlelor de vin desfăcute. Cu responsabilitate.
– Cum apreciați piața de vinuri din România? De ce ar avea nevoie pentru a deveni un spațiu important?
– Piața de vinuri din România are o mare problemă. Producția vinului de calitate a crescut într-un ritm mult mai susținut decât nivelul de cunoaștere al consumatorului.
Importăm vin vrac și vindem la nivel de 5 lei litrul îmbuteliat la PET și nu consumăm vinul din intern, cu nivel superior de finisare pentru că încă nu ne „doare” diferența dintre ele.
Este nevoie de organizare mult mai mare la nivel de industrie a vinului, de coagulare a proprietăților sau măcar de asociere și de un program pe termen lung la nivel de țară pentru a promova consumul de vin românesc atât intern, cât și extern. Consumatorul trebuie să învețe să bea un vin bun românesc.
– Ce părere aveți dvs despre vin? Ce apreciați cel mai mult la această licoare? Care sunt soiurile preferate?
– Vinul este un produs minunat. Consumul (responsabil) de vin ne lasă să înțelegem întreaga filosofie a locului din care vine. Vinul nu este doar licoarea. Este povestea locului, a oamenilor, a felului în care ei trăiesc viața. Încercați mereu să vedeți vinul ca pe un pachet. În afară de lichid, observați sticla, numele, designul etichetei, materialele utilizate pentru etichetare, medaliile câștigate, punctajele din evaluare.
Apoi asigurați-vă că serviți vinul la temperatura potrivită și în pahare corespunzătoare.
Priviți-l! Admirați culoarea! Mirosiți-l! Încântați-vă cu aromele pe care vinul le degajă! Gustați vinul și simțiți toate nuanțele pe care vi le oferă! Nu trebuie să le identificați neapărat. Trebuie doar să vă bucurați de paharul dvs de vin. În plus, vinul e un produs cu multe efecte benefice asupra sănătății și singura băutură alcoolică ce conține și ne oferă resveratrol, elixirul tinereții. Un mare specialist în vinuri (pe care îl vedem relativ des pe la TV) mi-a spus într-o discuție privată că vinul cel mai bun este cel care îți place ție.
Găsiți-vă fiecare vinurile preferate! „Hai cu pluta!” este o excelentă oportunitate de a întâlni toate tipurile de vin și a le regăsi pe cele care ne plac cel mai mult. Pentru mine, Feteasca Neagră și Shirazul sunt soiurile preferate. Dar sunt maeștrii fabricanti de vin care fac asamblaje de două, trei, patru, cinci, chiat șapte soiuri și reușesc să creeze un produs final care îți spune câte ceva diferit la fiecare gură pe care o savurezi.
– Sunteți un apreciat susținător al comunității din Iași. Ce vă atrage către ideea de responsabilitate socială?
– Nimeni nu ar trebui să trăiască doar pentru el. Toți trebuie să facem daruri comunității în care ne-am cunoscut, ne-am dezvoltat și din care ne luăm energia pentru a trăi. Fiecare după inspirația și puterea lui, dar să facem. Oferim altora mici bucurii, simți că atingi nivelul cel mai înalt al vieții. Nici nu i-aș spune responsabilitate socială. Aș numi-o cale. Calea spre propria fericire.
Sursa foto – PhotoMagic