Dialog cu Cristina Dumitrescu, co-fondator al companiei ZADA
„Ştiaţi că brânza este unul dintre cele mai vechi alimente? Veche de vreo 12.000 de ani?”, spun maeștrii de la ZADA, o companie din nordul Moldovei, cu care ne vom întâlni la Festivalul de Vin „Hai cu pluta”.
– ZADA vine la Iași. Ce v-a atras la acest festival? Ce înseamnă pentru un producător de brânzeturi asocierea cu un vin bun?
– Brânza și vinul au stat dintotdeauna alături. E cea mai simplă și mai la îndemână asociere culinară. Vinul și brânza se completează și se susțin reciproc, oferind bucuria savorii. Brânzeturile ZADA sunt prezente pe rafturile băcăniilor din Iași și e ocazie de a fi aproape de clienții noștri. Prezența la „Hai cu pluta” în sine e legată de personalitatea Yvonei Mardare (somelier și fondatorul festivalului – n.r.). Când am cunoscut-o, m-a cucerit cu energia ei și răspunsul la invitația de a participa la eveniment a venit firesc.
– Conduceți o afacere de 30 de ani. Cum se vede, peste timp, o astfel de evoluție? Care au fost cele mai amare lecții pe care le-ați învățat? Dar cele mai bune sfaturi și cine vi le-a oferit?
– ZADA s-a născut din dorința noastră, a mea și a soțului meu, de a ne face meseria. Am absolvit în 1991 Facultatea de Industrii Alimentare din cadrul Universității Dunărea de Jos din Galați, la vremea aceea singura instituție de învățământ superior care pregătea ingineri de industrie alimentară sau chimie alimentară cum, impropriu, i se mai spunea. Din lipsă de capital, lucrurile s-au făcut încet, din aproape în aproape, cu investiție mare de timp și energie din partea noastră. Evident s-au făcut și greșeli, din cauza lipsei de experiență. Una peste peste alta, am construit brandul ZADA – brânză cinstită, cu tot ce este în spatele lui. Deși am adoptat logo-ul ZADA – brânză cinstită abia acum 10 ani, acesta a fost dintotdeauna motto-ul și motorul nostru. Cea mai mare răsplată sunt clienții mulțumiți care ne apreciază produsele. Cele mai amară lecție a fost și este conștientizarea faptului că puțini sunt aceia dispuși realmente să plătească pentru calitate. Pare puțin lucru, dar, de fapt, este motivul profund pentru care calitatea produselor singură nu asigură neapărat succesul.
– Ce vrea să spună acest logo, de fapt?
– Laptele materie primă provine de la producători aflați în vecinătate, lucrăm doar cu lapte proaspăt. În mod evident avem dotările unei fabrici, dar procesele de fabricație sunt conduse în modul unor procedee tradiționale. Folosim doar ingrediente naturale – NIMIC ALTCEVA – e declarația pe care o facem și pe eticheta produselor.
– Jucați pe o piață foarte performantă, competitivă și, de ce nu, deloc prietenoasă. Cum se poate menține un producător de brânzeturi la nivel de top? Ce face diferența, dincolo de calitatea produsului și atenția către client?
– Acestea sunt cele ce fac diferența – calitatea și atenția către client, alături de hotărârea de a nu abdica de la motto-ul, de la crezul ZADA – brânză cinstită, indiferent de împrejurări. Iar calitate nu înseamnă doar un produs „corect”, ci unul cu savoare, unul care aduce bucuria gustului.
– ZADA, un nume românesc vechi. Cum l-ați ales pentru afacerea dvs?
– Ne-am dorit un nume scurt, sonor, ușor de reținut și care să arate legătura cu natura. Zada sau laricea (larița) ori crinul e singura specie de conifere care își pierde toamna acele. Așa că numele nu face legătura doar cu natura, ci și cu suișurile și coborâșurile inerente oricărei activități.
– Ce vom putea vedea la Iași, la standul firmei dvs? Care sunt cele mai bune recomandări de brânzeturi ce se vor alătura vinurilor?
– La Festivalul de Vin „Hai cu pluta” venim cu ce avem mai bun, brânzeturi proaspete, dar și maturate. Vom încuraja vizitatorii să experimenteze diverse asocieri vin – brânzeturi ZADA și să le treacă prin filtrul gustativ, prin propria memorie senzorială.