„Este mare nevoie de educarea consumatorului de vin”

Aceasta a fost una dintre concluziile dezbaterii cu tema „Cultura vinului și impactul său asupra economiei și turismului”, desfășurată vineri, 27 octombrie, în Sala Mare a Primăriei Iași. Evenimentul a marcat deschiderea celei de-a doua ediții a Festivalului de Vin „Hai cu Pluta”, fondat de către somelierul Yvona Mardare și care în acest an va reuni 45 de crame din România, Republica Moldova, Franța, Italia, SUA și alte țări. „În cele două zile de festival vor fi prezentate sute de etichete, publicul va avea de unde alege. Mi-am dorit să organizez acest festival din dorința de a promova vinul și iată că sunt prezente crame din toată țara. Va fi un moment foarte bun de prezentare  vinurilor de calitate, dar și de educare a consumatorilor”, a spus Yvona Mardare, în asentimentul celor aflați la pupitru.

Cu rădăcini adânci în cultura și tradițiile multor regiuni, vinul nu doar că delectează simțurile, ci este și un vehicul cultural, impulsionează economia și turismul. Industria dedicată lui este o piesă foarte importantă a economiei, după cum a precizat Adrian Ambrose, fondatorul proiectului Fabrica în Ro, care își propune promovarea multor produse autohtone.

Educația consumatorului a fost adusă mult în discuție de către cei prezenți la dialog, cu toții fiind de acord că este nevoie de multă muncă în acest domeniu. „Am constatat că, dincolo lipsa de cunoștințe, și gândul mă duce inclusiv la discuțiile despre vinul din pastile, există o problemă psiho-socială – oamenii se feresc să vină la festivaluri de acest gen de teama că vor fi judecați de cunoscuții care eventual i-ar putea vedea degustând. Păi tocmai acesta este scopul, de a te familizariza cu cât mai multe etichete care iată sunt la un loc, a punctat Ștefan Ombun, de la Produse Moldovenești. Educația și beneficiile aduse economiei locale, inclusiv prin creșterea turismului, au fost și argumentele oferite de Cristian Amarandei, fondatorul companiei Migdalin, în pledoaria sa pentru astfel de festivaluri: „Sunt evenimente foarte importante, atrag public avizat sau în curs de avizare, merge vestea, iar Iașul câștigă enorm prin astfel de manifestări. Nu mai vorbim de promovarea cramelor și a vinurilor. O altă importanță este legată de educația consumatorului, domeniu unde este mult de lucru, iar astfel de întâlniri sunt foarte importante.

Există o dualitate fascinantă; pe de o parte, vinul funcționează ca un ambasador cultural și economic, pe de altă parte, prezintă provocări care necesită abordări sustenabile. Evident, cultura vinului joacă un rol vital în promovarea economiei și turismului local, construind poduri între tradiție, gust și explorare turistică, după cum a punctat și Anca Zotta, reprezentantul Biroului de Turism al Primăriei Iași. „Universitatea pentru Științele Vieții este un partener tradițional al festivalurilor de vin, ne bucurăm să oferim sprijin. Pentru tinerii noștri studenți este o modalitate foarte bună de a învăța la firul ierbii tot ceea ce se întâmplă cu vinul după ce iese din cramă, procedeu pe care îl află în facultate. Cât despre public, este foarte important să afle direct de la cei implicați cum se degustă un vin, ce calități trebuie să aprecieze. Este un bun prilej de a se instrui într-un domeniu atât de vast și frumos deopotrivă, a adăugat și Cintia Colibaba, șef de lucrări la USV.

Festivalul își propune să celebreze tradiția și arta vinificației, aducând la un loc producători, cunoscători și iubitori ai vinului. Evenimentul nu este doar o ocazie de a degusta vinuri de calitate, ci și un prilej de a învăța despre istoria licorilor, varietățile de struguri și tehnicile de producție. Mai mult, publicul va avea și experiențe în Metavers printr-o aplicație pusă la punct de către Gabi Dumitriu, proiet unic în toată țara: „De ce doar în paharul din fața ta și nu și în cel digital? Va fi o experiență care merită trăită”.  Dialogul a atras atenția publicului, ba chiar a stimulat și câteva idei. „Am în documentare o lucrare despre Iași și îmi doream mult să aflu detalii despre turismul viticol, care poate fi un vehicul important, pe lângă cel cultural, medical, academic, de business și spiritual”, am aflat de la Silvia Postelnicu, antreprenor local.

Participanții vor avea posibilitatea să se bucure de o selecție vastă de vinuri, de la cele autohtone până la varietăți internaționale, fiecare cu povestea și caracteristicile sale unice, dar și premiile adunate, după cum a punctat și somelierul Costi Gorongea, de la Crama Moșia Domnească, și Dragoș Cadir, de la Recaș. „Am avut un an bun, deși vremea ne-a dat emoții. Vinurile vor fi de calitate, chiar dacă nu în cantate foarte mare, fiind un an secetos. Ne bucurăm că ne vom reîntâlni cu cei care ne apreciază vinurile, dar și cu public nou, căruia îi vom putea povesti despre munca noastră”, a spus Marian Olteanu, de la Crama Gramma. În plus, se vor delecta cu bunătăți de la Pofta Focului, ZADA brânză cinstită și Panifcom.

Sâmbătă, 28 octombrie, vor avea loc două masterclassuri, unul de la 13.30 cu Alina Iancu, o inițiere în degustarea brânzeturilor și asocierea lor cu vinul, iar al doilea cu Silvia Ștefănucă-Șerban despre degustarea apelor minerale.

Pentru cei care sunt noi în universul podgoriilor sau pentru experții în materie, acest festival este un prilej perfect de a celebra cultura, tradiția și pasiunea pentru vin.

Cramele participante la festival sunt Oprișor, Jidvei, Beciul Domnesc, Hermeziu, Crama Teodor, Jitar, Pandora, Gramma, Moșia Domnească, Averești, Strunga, Caii de la Letea, Jelna, Panciu, Lechburg, Sâmburești, Liliac, Bohotin,Valea Eden, Casa de Vinuri Cotnari, Produse Moldovenești, Chateau Cristi, Land Of Basarabia, Davidescu, Purcari, Făutor, Gitana, LVG, Collefrisio, DOR, Domeniul Bogdan, DFR, Budureasca, Top Brands, Familia Darabont, Metamorfosis, Rasova, Gârboiu, Recaș, De Matei, Davino, Carlevana.

Parteneri: Migdalin, Winderful, Aquavia, Zada brânză cinstică, Pofta Pocului, Panifcom, Orz Flowers, Wildaqua, IQOS, Fabricat în Ro, Marvin, Viva FM, Agora, Radio Zu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *