În perioada 2-7 octombrie, la Iași va avea loc cea de-a XIII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Tineri (FITPTI), organizat într-o formulă inedită. Am pătruns în culisele evenimentului și am discutat cu directorul artistic al Teatrului „Luceafărul” (organizatorul și gazda manifestării), Oltița Cîntec, fondatorul acestui festival.
– FITPTI 2020, un festival în „avarie pandemică”. Mă întreb oare cum arată scenariul ediției din acest an?
– Într-un context instabil precum acesta pandemic, în care totul se ajustează o dată la două săptămâni, a trebuit să lucrez cu mai multe scenarii. Ceea ce planificasem până în februarie nu a mai fost valabil în martie-aprilie, iar ce imaginasem în aprilie-mai nu mai era valabil în iunie-iulie. Așa că am regândit din temelii. Însă nicio clipă nu am avut de gând să amân pentru anul viitor, cum au făcut multe festivaluri de la noi și din străinătate. Din perspectiva mea, continuitatea e foarte importantă, dă sentimentul că această paranteză epidemiologică va trece, sperăm cât mai repede, și că vom putea reveni la ceea ce făceam cu toții înainte. Continuitatea dă speranță.
În plus, suntem la ediția a XIII-a – sunt sigură că toată lumea zâmbește când citește asta! Nu sunt superstițioasă, nu cred în pisici negre sau numere nefaste, așa că aveam un motiv în plus să derulăm fila 2020 a FITPTI. Genericul este „avarie pandemică”, iar sub umbrela lui am așezat toate formulele teatrale posibile în acest moment. Vom avea spectacole live, în interior și în aer liber, vom avea o componentă online (live streaming și streaming), vom avea în premieră o secțiune de teatru radiofonic – Teatru în cas(c)ă), vom avea spectacole-lectură, lansări de carte, expoziții, dezbateri. E un program bogat la care fanii noștri pot participa între 2-7 octombrie. Vom avea spectacole din Austria, Germania, Georgia, Islanda, Japonia, Franța, Rusia, Marea Britanie, Italia, dar și din România. Vor putea fi urmărite și în sălile de spectacole, și în spații de aer liber, dar și de acasă.
– Am început interviul cu o întrebare relativ optimistă, evitând-o pe cea legată de un scenariu negativ, în care festivalul nu ar fi avut loc. Cum ați reusit să organizați FITPTI și în acest an dificil? Care au fost marile provocări, altele în afara celor financiare?
– Nu am luat nicio clipă în considerare varianta că festivalul nu va avea loc. Cea mai pesimistă opțiune era o ediție exclusiv online, acesta era unul dintre scenarii. Dar pe măsură ce relaxările au oferit posibilitatea de-a juca în aer liber (luna iunie), apoi și în incinte (septembrie), am activat și celelalte scenarii la care lucrasem. A fost un work in progress, am imaginat soluții pentru diverse situații și acum am lansat versiunea care se potrivește momentului. Va fi chiar o ediție faină, pe măsura eforturilor făcute. Am mai spus asta, a fost ca pe roller coster, când sus, când jos, cu o grămadă de adrenalină, dar mi-am asumat asta. Important e să oferim publicului ceea ce el are nevoie, să ne reîntâlnim direct sau intermediat tehnologic, să forțăm puțin viitorul. A continua înseamnă a ne adapta la context, a fi creativi, a nu renunța. Și ceea ce pare la o primă privire un impediment, poate fi convertit în oportunitate. Faptul că nu avem voie să aglomerăm sălile ne-a orientat către formule teatrale care pot fi accesibile în mediul online din orice loc al planetei. E un spor de deschidere, de vizibilitate.
– Ați spus mereu că este foarte important ca proiectele să continue, că este importantă construcția, apoi înățtarea ei. V-ați temut macar vreo clipă pentru aceasta nouă ediție a FITPTI? Cum v-ati mobilizat să o duceți la bun sfârșit?
– Eram hotărâtă să avem la debut de octombrie (2-7 octombrie), perioadă în care are loc evenimentul nostru încă de prima ediție. Doar că la fiecare 14 zile, perioada de incubație a virusului, reimaginam programul, anumite secțiuni ale lui. Ce m-a mobilizat? În primul rând, tenacitatea, încăpățânarea care mă caracterizează. Cei care mă cunosc știu că renunț foarte greu la ceva în care cred. Și nu renunț de fapt, pun proiectul în conservare și revin la el când condițiile sunt propice. Mi-au dat putere așteptările publicului, ale artiștilor cu care am fost mereu în legătură (și-n starea de urgență, și-n alertă) și cu care plănuiam strategia prezentei ediții. Toată lumea a fost foarte deschisă. Mi-au dat putere gesturile unor parteneri de cursă lungă pe care i-am adus alături de festival încă de la primele ediții și care au continuat gesturile de sprijin. Au fost și situații neplăcute, când oameni de la care nu mă așteptam nu și-au mai ținut promisiunea și mi-au complicat existența de selecționer. Dar și asta face parte din laboratorul conceperii unui eveniment, FITPTI, pe care o comisie de experți independenți plasată sub patronajul Asociației Europene a Festivaluri de la Bruxelles l-a evaluat și i-a acordat label-ul „festival remarcabil”. E o recunoaștere a nivelului său european, a contribuției la dezvoltarea comunității regionale, a capacității de a conecta artiști din întreaga lume și pe aceștia cu spectatorii.
Educația mea ardelenească m-a învățat că în viață trebuie să lași ceva în urmă, că trebuie să faci foarte bine ceea ce faci, ceea ce te pricepi, să realizezi o construcție durabilă. În 2008, când începeam FITPTI, intenția asta era. Iașiul nu are un alt festival de artele spectacolului de asemenea anvergură. El trebuie să continue, să se dezvolte. E cel mai longeviv festival din oraș!
– Ne-ați obișnuit cu surprizele și mă întreb ce aduce nou aduce nou FITPTI? Ce pregătiți publicului?
– Sunt multe surprize. Uite, de pildă curajoșii artiști ai Companiei PasParTouT din Germania vor veni la Iași și vor susține reprezentația stradală RaTaTa Fanfara Rozătoarelor. O fac știind că la revenire acasă vor trebui să stea în carantină vreme de două săptămâni. Pentru că the show must go on!Printre artiștii români ale căror spectacole vor putea fi urmărite pe viu sau online se numără Mihai Măniuțiu și Ada Milea, (Alcool, Teatrul Nottara București), Silviu Purcărete (Cenușăreasa – Teatrul Țăndărică București), Alexandru Dabija (N-ai tu treabă, Teatrul Act,) Radu Nica (Totul e bine când se termină, Reactor de creație și experiment) Bobi Pricop (Live, Teatrul Național Radu Stanca Sibiu), Bobo Burlăcianu (Orașul, Teatrul Luceafărul Iași) etc.
Teatru în cas(c)ă este genericul sub care, în parteneriat cu Radio România Teatrul Național Radiofonic, FITPTI va face posibilă ascultarea pe toată durata evenimentului a 18 titluri pentru public tânăr și matur, regizate de Attila Vizauer, Cezarina Udrescu, Mihai Lungeanu, Mihnea Chelaru etc. Realizate prin recurs la tehnici moderne de înregistrare și redare (sistem binaural), spectacolele pe texte de Matei Vișniec, Elise Wilk (mini-serie de autor), Maria Manolescu Borșa, Sandu Macrinici, Petre Barbu, Ema Stere etc. vor fi disponibile pe https://luceafarul-theatre.ro/category/festivalul-international-de-teatru-pentru-publicul-tanar/ și www.eteatru.ro în secțiunea Colecții.
Prima carte care reflectă relația complicată dintre artele vii și canonul epidemiologic va fi lansată în ultima zi a FITPTI. Volumul colectiv Un virus pe scena lumii. Teatru și pandemie 2.0 pe care l-am coordonat inserează în sumar studii, articole și interviuri semnate de Maria Ristani (Grecia), Mirella Patureau (Franța), Irina Wolf (Austria), Oana Cristea Grigorescu, Silvia Dumitrache, Mihaela Michailov, Radu Nica, Luana Pleșea, Iulia Popovici, Cristina Rusiecki, Oana Stoica, Daniela Șilindean.
– Cu siguranță urmăriți reacțiile publicului și mă întreb dacă aveți cumva și spectacole pe care le veți aduce din nou pe scenă, date fiind dorințele și aplauzele publicului. Care ar fi acestea?
– FITPTI va fi deschis pe 2 octombrie, orele 19, de spectacolul LIVE realizat de regizorul Bobi Pricop în perioada stării de alertă la secția germană a Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu. Este o formulă hibridă, spectacolul desfășurându-se pe scena teatrului sibian pentru un număr limitat de spectatori, fiind concomitent transmis în sistem pay-per-view online către spectatorii digitali ai Festivalului. Adică se joacă live, pe scena de la Sibiu și se vede și în FITPTI. De la Cluj, Reactor de Creație și Experiment vine cu Totul e bine când se termină, în regia lui Radu Nica, un spectacol care abordează o temă foarte actuală, a cuplului, iubirea, diferențele, compromisurile, eforturile pe care o relație sentimentală le presupune.Teatrul Luceafărul va susține spectacolul-concert Orașul, o creație Fără zahăr, în care Bobo Burlăcianu și Bobi Dumitraș vor cânta alături de actrițele din distribuție. Avem și o premieră, realizată în starea de alertă, Frumoasa din pădurea adormită, care respectă din punct de vedere estetic distanțarea de 1,5 m și în scenă, fără a fi afectată calitatea creației. Iar dacă vă place formația Trei parale, atunci musai trebuie să veniți la Călătoria lui Ivan, ca să-l revedeți pe Florin Iordan, de această dată cântând la instrumente tradiționale alături de fiica sa, Maruca. Sunt câteva dintre highlight-urile FITPTI.
– Aș muta dialogul într-un registru personal și v-aș întreba ce înseamna FITPTI pentru dvs? Ce v-ați dorit de la acest festival când l-ați lansat? Unde visați să ajungă? Unde a ajuns?
– Înseamnă un efort constant de, iată, 13 ani, înseamnă a împărtăși cu ceilalți o parte din ceea ce mă pricep să fac. De-a oferi publicului spectacole în exclusivitate din străinătate și din țară. De-a investi în viitor prin atenția pe care o acord publicului tânăr, la a cărui modelare Festivalul contribuie. Sunt spectatori fideli care au crescut cu acest Festival, care îl așteaptă în fiecare toamnă, care trimit feedback. Din aceste reacții și din aceste așteptări îmi încarc bateriile, ele îmi dau puterea să merg mai departe. Un festival teatral se face pentru ceilalți, pentru public, nu-l facem pentru noi. Pentru organizatori, toată munca aceasta de un an de zile e ca un atelier în care sunt o grămadă de obiecte, cutii, ambalaje, lucruri utile și mai puțin utile, unele căzute pe jos, cu mare deranj, nu e un peisaj tocmai îmbietor. Dar ceea ce contează e sărbătoarea pe care orice festival o oferă. Iar acum, avem nevoie mai mare decât oricând altădată de evenimente care, pe termen scurt și în respectul normelor sanitare, să ne extragă din pandemie și să ne transpună în ficțiunea teatrală.
– Aș încheia cu o întrebare personală – de ce ați ales teatrul, dna Oltița Cîntec? Vorbiți despre construcții deseori. Cum v-a construit pe dvs, ca femeie, ca om de cultură?
– Eu cred că teatrul m-a ales pe mine. De fapt, jurnalismul teatral. Profesorul meu de literatură din liceu de la Târgu Mureș mi-a prezis că voi ajunge jurnalist. N-am dat atunci importanță spuselor lui. Îmi plăcea să citesc, aveam gândire critică, dar eram la fel de pricepută și la logică, la matematică. Sunt un jurnalist specializat, am devenit expert teatral, teatrolog, profesiuni în care creativitatea e esențială. A face analiză și evaluare de spectacol, a scrie despre, a face un festival sunt gesturi de creativitate, înseamnă o gândire conceptuală. Și pasiune, multă pasiune. Se vede că nu duc lipsă nici de una, nici de alta! Vă aștept la FITPTI să vă convingeți și să demonstrăm împreună cu numărul 13 le poartă noroc curajoșilor!