Despre FITPTI, cu dragoste

Luna octombrie aduce pentru publicul ieșean cea de-a XV-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPT), un eveniment foarte apreciat. În avanpremieră, am ridicat cortina alături de curatorul acestui festival, teatrologul Oltița Cîntec și director artistic al Teatrului „Luceafărul”.

 – FITPTI a ajuns la cea de-a XV-a ediție. Cum ați reușit să păstrați longevitatea și să creșteți an de an acest festival?

– Tainele sunt soliditatea conceptului curatorial, plierea pe nevoile culturale ale comunității, ruperea predictibilității. FITPTI are atașată în fiecare an o temă care îi asigură surpriza, înnoirea perpetuă. Deși rămâne același, festivalul e de fiecare altul. Arhitectura lui artistică e structurată pe fundamentele vârstei culturale, FITPTI are o adresabilitate foarte generoasă, nu e nișat ca alte manifestări. Pe noi ne interesează persoanele curioase, obișnuite ori nu cu consumul cultural, dispuse să ni se alăture într-o aventură de receptare a unor forme foarte variate de artele spectacolului. Programul e tentant căci integrez spectacole de teatru (indoor, outdoor), concerte, instalații, performance-uri, expoziții, ateliere, conferințe, lansări de carte, o paletă pe placul publicului larg, dar și al celui avizat, al specialiștilor. Evenimentele sunt plasate în multe locuri din oraș – anul acesta în 20, țesând o hartă în care implicăm multă lume. Parteneriatele numeroase și de top locale și internaționale – ambasade, institute culturale, sunt un alt element care ne definește, avem colaboratori care ne sunt alături încă de la început.

Perseverența indiferent de condiții – am avut două ediții pandemice foarte reușite, cu valurile Covid 19 suflându-ne în ceafă, au fost ani cu bugete foarte mici, s-a asociat de fiecare dată cu ingeniozitatea curatorială care le-a făcut față. Să nu se înțeleagă de aici că a fost, că este simplu, nici vorbă! E greu, necesită gândire și efort. Dacă nu sunteți pregătiți pentru această formă de a dărui celorlalți din expertiza pe care o dețineți, sfatul meu cordial e să nu vă apucați să faceți vreun festival. Pentru mine, FITPTI este un demers asumat de teatrologie aplicată, de punere în practică a expertizei și competențelor teoretice pe care le am. Teoria și practica sunt, în cazul meu, în egală măsură importante, mă definesc ca profesionist. A fi curator asta înseamnă, să conectezi cercetarea cu practicile artistice.

– Ce aduce nou această ediție? Care sunt surprizele acestui an?

– Exclusivitățile sunt numeroase și în 2022, când gravităm în jurul genericului „conflict-confruntare”. Din Ucraina, de la Dnipro, vine Teatrul Academic de Dramă și Comedie cu „Maidan Inferno” de Neda Nezhdana, o coproducție cu Collapse Lyon, pentru care s-a repetat cu puțin înainte de izbucnirea războiului și a avut premiera cu doar câteva zile înainte. Vă imaginați cât de complicat este să îi avem în festival, dar pentru ei e esențial acest gen de solidaritate artistică. Sunt niște creatori extraordinari! Din Marea Britanie vine „Indigo Moon”, care a colaborat la realizarea câtorva episoade din serialul Peaky Blinders. Avem o secțiune „Caragiale necanonic”, sunt 170 de ani de la nașterea dramaturgului, îl readucem în prim-plan prin benzi desenate, printr-un spectacol concert al Adei Milea, „O scrisoare pierdută în concert” (Teatrul Național Cluj Napoca) și un spectacol care la sediul AUĂLEU din Timișoara, în primăvară a adus poliția și o amendă pentru tulburarea liniștii publice: „O noapte furtunoasă”. Avem „Verde tăiat” (nominalizat la Cel mai bun spectacol UNITER), pe afise se regăsesc nume de vedete – Florin Piersic Jr., care nu lipsește de ani de zile, Marius Bodochi, Alina Șerban etc, dar și tineri la primii pași în carieră. Media evenimentelor zilnice depășește duzina, jucăm și la Spitalul de Copii, ca să le facem și celor de acolo o bucurie teatrală. Avem spectacole accesibilizate pentru persoane cu deficiențe de văz și auz. Și câte și mai câte! Un dragon lung de 4 m vine din Germania la noi la Festival. Horia Mihail va concerta cu Filip Papa la Sala Coandă, Palatul Culturii. Ne-ar trebui integral paginile ziarului ca să pomenesc pe toată lumea!

– Curatoriați acest festival de 15 ani, un timp rotund, în care ați adunat nu doar bucurii, ci și greutăți. Care au fos cele mai tensionate momente și cum le-ați trecut? V-ați gândit să renunțați vreodată?

– Curatorierea e un demers creativ, el dă contururi unui eveniment, făcându-l reprezentativ pentru o secvența temporală. În resorturile lui intime, e un act de creativitate în acțiune. E o formă de autorat, de imaginare a unui concept inedit în care să se așeze producții ce-i argumentează teza. Orice festival generează un context estetic compus din forme de expresie relevante, găsește soluții indiferent de circumstanțe, se reinventează periodic tocmai prin designul estetic propriu. Fără impulsurile de originalitate imprimate de direcția artistică, manifestările de continuitate riscă rutina. Plasarea în afara timpului e cel dintâi semn de inadecvare.  A fi la curent cu vibrația estetică a actualității e subîn­țeleasă. Dificil  a fost tot timpul, dar construcțiile solide nu se fac ușor. Da, am vrut să renunț după a V-a ediție, apoi am uitat. Publicul așteaptă FITPTI, nu pot să renunț chiar dacă îmi pun în conservare proiectele personale, nu am vacanță, dar asta sunt eu, tot timpul cu idei, activă, cu o energie contagioasă. Nu știu de unde vine, nu mă întrebați!

– FITPTI este dedicat tinerilor. De ce l-ați dedicat lor? Ce îi atrage în sala de spectacole?

– Spectatorul vizat de FITPTI e cel tânăr cultural, adică dispus la noi provocări indiferent de datele din documentele de identitate. Provocarea e cea tentantă, gândul că va fi martor implicat al unei experiențe de artă vie pe care n-a mai trăit-o sau a trăit-o și vrea s-o repete într-o altă formă. Magnetismul relațiilor emoționale scenă-sală e irezistibil. Odată ce i-ai dat de gust, vei reveni mereu, dă depedență pozitivă, sănătoasă!

– Și dacă am vorbit despre tineri, aș face un parcurs în timp și v-aș întreba care a fost prima piesă de teatru pe care ați văzut-o și ce v-a atras la teatru?

 La mine nu a fost o pasiune timpurie, în Târnăveniul meu ardelean nu exista teatru, venea la Casa de Cultură cel din Târgu Mureș. Am descoperit ce mi se potrivește un pic mai târziu, prin liceu, dar suficient de devreme încât să mă orientez spre ceva ce mi se potrivește. Am spirit de observație și curiozitate peste limite, capacitate de analiză și de sinteză, memorie vizuală, fundamentele kit-ului de teatrolog. E esențial în viață, personală și profesională, să reușești să te cunoști și să faci ceea ce ți se potrivește, la ce ești bun.

– Sunteți teatrolog și un critic de teatru cunoscut. Ce apreciați cel mai mult la tinerii actori?

– Și la actori e ca la publicul tânăr pe care îl vizăm, vârsta biologică e o cifră. Sigur că la început de carieră prevalează anumite trăsături profesionale, dar ele trebuie să se dezvolte pe parcurs. Talentul să fie secondat de disciplina profesională, de axioma că dacă nu ai grijă de aptitudinile cu care ai venit pe lume, acestea se ofilesc. Disciplina asta înseamnă, o abordare profesionistă în sensul că mereu trebuie să te preocupe evoluția artistică, cultivarea expresivității – corporale, vocale, a memoriei, lărgirea gamei de tehnici interpretative, varietatea stilistică. Te-ai făcut actor întrucât așa comunici tu cu ceilalți, ai o neliniște interioară care nu-ți dă pace până când rolul asumat iese perfect. Orice spectator e stimulat ca receptor de o prestație artistică împlinită. În spatele ei se tezaurizează ore, zile, săptămâni, luni de repetiție, de pregătire. E atât de… simplu!

– Cum ajută teatrul la creșterea și dezvoltarea unui tânăr?

– Enorm! Arta teatrului e unul dintre contributorii semnificativi, aș zice de nelipsit, în dezvoltarea personală. Are potențialități speciale, pe care nicio altă metodă de modelare nu le are. Efectele ei sunt subtile, acționează în mod plăcut. Plus elemental catarctic, extrem de important.

– FITPTI este un festival recunoscut și pe plan internațional. Care au fost cele mai frumoase aprecieri?

– Aprecierile sunt și în vorbe, mai ales mulțumiri, dar faptele sunt incontestabile. Labelul festival remarcabil, pe care îl deținem din 2015 încoace, reînnoit anual de Asociația Europeană a Festivalurilor de la Bruxelles atestă ținuta europeană a evenimentului nostru. Lista foarte lungă a partenerilor internaționali care ne sunt alături e un alt argument. Artiștii care răspândesc vestea despre ce facem noi aici, nenumăratele oferte/propuneri care vin anual și din care triez. Dorința celor care au participat de-a reveni la FITPTI. Cuvintele sunt frumoase, măgulitoare, dar realitatea e fără drept de apel.

Oltița Cîntec este curator al Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr, conf univ dr habil la Facultatea de Teatru UNAGE Iasi, director artistic al Teatrului Luceafărul, președinta Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru din România.

FITPTI în cifre

FITPTI se va derula pe perioada a 10 zile, între 1 și 9 octombrie, cu un Prolog showcase la Teatrul Luceafărul, pe 30 septembrie. La Iași vor sosi artiști din 18 țări – Austria, Canada, Belgia, Egipt, Elveția, Franța, Germania, India, Italia, Marea Britanie, Mexic, Polonia, Republica Moldova, România, Spania, Ucraina, Ungaria și SUA. Cea de-a XV-a ediție a festivalului va reuni 120 de evenimente, în 20 de spații din oraș.

A consemnat Maura ANGHEL