De mai bine de o lună, Opera Națională din Iași este în fierbere, preocupările fiind împărțite între reprezentațiile deja cunoscute și premiera operei „Il trovatore”, de Giuseppe Verdi, cu care se va încheia trilogia care deja a adus la scenă mult apreciatele „Traviata” și „Rigoletto”. Cu două distribuții ce au reunit artiști de talie internațională, „Il trovatore” va fi și primul spectacol de operă de la Iași care se va audi și la Radio România Muzical, care a început emisia și din Capitala Moldovei. După cum a precizat directorul general al postului, Cristina Comandașu, primele acorduri au fost auzite la concertul pianistei Raluca Știrbăț, susținut la Casa Balș, unde astăzi va concerta Alexandru Tomescu, urmând ca mâine aplauzele să fie îndreptate către pianista Alexandra Dăriescu, care va fi acompaniată de Filarmonica „Moldova” Iași, la al cărei pupitru se va afla dirijorul Tiberiu Soare. „Ne bucurăm că Iașul a intrat pe harta emisiunilor culturale și că vom avea o colaborare foarte bună. Artiștii din Iași vor putea fi auziți nu doar în toată România, ci și în Europa, grație afilierii la Uniunea Europeană de Radio”, a spus Cristina Comandașu la conferința de presă de astăzi.
O premieră cu o garnitură lirică de lux
Discuțiile au fost moderate de către managerul ONRI, tenorul Andrei Fermeșanu, care a precizat că noua montare a celebrei operei verdiene vine la o distanță de 40 de ani de la ultima premieră, prima având loc în 1961 an în care regretata soprană Virginia Zeani (una dintre cele mai apreciate din lume) a cântat la Iași, ca o coincidență În noul spectacol, regia, costumele și luminile poartă semnătura maestrului de Matteo Mazzoni (Italia), decorul este creat de Giacomo Calliari, iar de video design este responsabil Luca Attilii. „Maestrul Mazzoni revine la Iași la o distanță de 11 ani, când a montat Bărbierul din Sevilla, în care am avut bucuria să cânt. Suntem onorați că ne-a acceptat invitația și suntem convinși că spectacolul va fi unul de succes. S-a muncit foarte mult nu doar pe partea lirică, ci în toate segmentele. Ne-am dorit să păstrăm autenticitatea inclusiv la costume, am avut un referent istoric care ne-a îndrumat. Cele două distribuții reunesc nume celebre ale scenei internaționale, dar am oferit o șansă și tinerilor foarte talentați pe care publicul îi va vedea în cele două zile în care Il trovatore se va auzi nu doar la Iași”, a precizat Andrei Fermeșanu.
Cu acțiunea stabilită în Spania secolului al XV-lea și împărțită în patru acte, opera dezvăluie povestea a patru personaje: Leonora, Manrico, Contele de Luna și Azucena. Trubadurul este rezultatul apropierii lui Giuseppe Verdi de scrierile lui Antonio Garcia Gutiérrez, scriitor spaniol contemporan cu el, care a scris drama El trovador, jucată pe un libret de Salvadore Cammarano. „Povestea are loc în timpurile iluminării artei, ale lui Da Vinci, Botticelli, cu 50 de ani mai devreme de descoperirea Americii. Am păstrat linia tradițională, pe care am pus-o în evidență cu tehnica modernă, cu lumini și aranjamente scenice de excepție”, a spus regizorul Matteo Mazzoni.
Firul narativ al compoziției se concentrează pe zbuciumul iubirii specifice triunghiului amoros, pigmentat cu dueluri, neîmpliniri și răzbunări. În contrast cu starea încrâncenată a eroilor, atmosfera din opera „Trubadurul” e pastelată de viață liberă și aventuroasă a țiganilor, a cărei chintesență se regăsește în renumitul moment muzical „Coro degli zingari”. În prima seară, din distribuție fac parte Alexandru Constantin (Contele de Luna), Florin Guzgă (Manrico), Cellia Costea (Grecia), mezzosoprana Carmen Topciu (Azucena), Ivan Dikusar (Ferrando), soprana Diana Ionescu (Ines), Ovidiu Manolache (Ruiz), Ștefan Linu (un bătrân țigan) și Alivian Andrișoae (Un mesager), urmând ca în a doua seară publicul să fie în compania lui Adrian Mărcan (Contele de Luna), Daniel Magdal (Manrico), Ana Maria Spataris (Leonora), Alina Dragnea (Azucena), Teodor Busnea (Ferrando), Angelica Solomon (Ines), Adrian Ionescu (Ruiz).
De remarcat prezența sopranei Cellia Costea, sosită de la Opera din Atena, a mezzosopranei Carmen Topciu (care a urcat pe marile scene ale lumii din Sydney, Frankfurt etc), a tenorului Daniel Magdal (directorul adjunct al Operei din București), a baritonului Adrian Mărcan și a consacratului dirijor David Crescenzzi care, alături de ceilalți invitați și artiștii lirici apreciați ai ONRI promit două seri în care „Vivat Verdi!” și „Vivat Opera!” vor fi mesaje unanime.