Ziua de 2 aprilie reprezinta Ziua Mondiala de Constientizare a Autismului (World Autism Awareness Day) iar pentru anul acesta campania internationala organizata de “Autism Europe” poarta sloganul “Pot invata. Pot lucra” (“I can learn. I can work”). In cadrul strategiei sale, organizatia europeana promoveaza accesul la o educatie incluziva de calitate (inclusiv la formare universitara si profesionala) si acces la angajare. Obiectivul principal al actiunii este de a spori includerea si participarea persoanelor cu afectiuni din spectrul autismului si, in final, imbunatatirea calitatii vietii lor aratand ca acestia sunt membri deplini ai societatii.
Inspectoratului Scolar Judetean Iasi dovedeste preocupari constante in problematica autismului, atat prin actiunile la nivel local cat si european, prin cele doua proiecte Erasmus+ pe care le implementeaza.
Proiectul Erasmus+ ”Job CoACh, suporTing school studEnts with Autism Spectrum Disorder to acquire independency (ACTIvE)” (2019-1-PT01-KA201-061366) aduce in prim plan nevoia de integrare sociala a tinerilor cu tulburari din spectrul autist, dar mai ales de incluziune a lor pe piata muncii, prin diseminarea de bune practici existente in alte tari europene, venindu-se in sprijinul acestor tineri care dupa ce finalizeaza scoala nu se regasesc deloc ca angajati in companii de stat sau private. Mai mult, se are in vederea sensibilizarea si implicarea de parteneri din comunitatile locale, agentii de angajare, camere de comert, IMM-uri pentru a asigura formarea si suportul pentru practicarea de catre tinerii cu autism a unor meserii precum ospatar, vanzator, lucrator in curatatorii sau spalatorii auto, servicii de curatenie. Pe parcursul celor 30 de luni de implementare a proiectului sunt prevazute doua activitati de invatare pentru profesori si respectiv pentru elevi, un eveniment de multiplicare, elaborarea si pilotarea unui curriculum-ul pentru a deveni JOB COACH, personalizat pe nevoile de formare ale educatorilor si psihologilor care lucreaza intr-un context scolar cu tineri cu autism (15-18 ani). Platforma care va fi dezvoltata in cadrul acestui proiect va permite un nou mediu de invatare online, imbogatit cu materiale de instruire pentru educatori, un spatiu de colaborare care va servi ca punct de contact printre utilizatorii plaformei si partenerii de proiect.
Cel de-al doilea proiect ”Autism They are On Of Us“ (2019-1-TR01-KA201-077188) aduce in atentie constientizarea rolului scolii si a familiei in viata copiilor diagnosticati cu tulburari de spectru autist prin imbunatatirea cunostintelor si competentelor familiilor lor si a profesorilor care lucreaza in acest domeniu.
Ambele proiecte au in vedere formarea persoanelor care lucreaza in context educational – psihologi, profesori care urmaresc sa-si consolideze competentele in legatura cu educatia copiilor cu autism, dar si elevi, familii ale acestor copii, oferind celor care lucreaza cu acesti tineri formare profesionala continua, adaptata lucrului cu elevii cu autism.
Prin aceste initiative sustinem elevii cu autism sa aiba sanse egale, sa profite la maxim de potentialul lor in educatie si piata muncii, datorita mediilor accesibile, de sprijin, determinand societatea sa fie mai deschisa si mai incluziva in diversitatea sa.
Amintim ca, in acest an scolar, in reteaua de invatamant din judetul Iasi sunt scolarizati 275 de elevi cu tulburare din spectrul autist, acestia regasindu-se la toate nivelurile de invatamant: prescolar, primar, gimnazial, liceal sau scoala profesionala.
„Scolarizarea acestora este atat in scolile speciale, unde regasim un numar de 186 de elevi, cat si in scolile de masa, 89 de elevi. Elevii cu autism integrati in unitatile de invatamant de masa beneficiaza de servicii de sprijin educational oferite de catre specialisti:profesori de sprijin, profesori logopezi, profesori consilieri scolari”, au spus inspectorii scolari Gabriela Conea si Gabriela Raus.