Scala din Milano a vibrat din nou în aplauzele publicului

Publicul, revenit în sfârşit la un concert la Scala din Milano, le-a oferit  o primire triumfală directorului muzical şi dirijorului Riccardo Chailly şi tinerei soprane Lise Davidsen, care au făcut să vibreze legendara sală de spectacole din Italia după şase luni de linişte din cauza pandemiei de coronavirus.

Muzicienii şi interpreţii au fost întâmpinaţi cu aplauze intense, numeroase „bravo!”’ şi „fantastic!” fiind auzite de la balcoanele ocupate de publicul limitat la cinci sute de persoane, însă entuziast.
Este o emoţie imensă să putem respira din nou atmosfera pe care doar publicul ne-o poate oferi; sper că acesta este un nou început şi că nu ne vom opri după aceste luni triste de linişte, a declarat zâmbind Laura Marzadori, prim-violonistă.
Pentru a respecta normele de distanţare, orchestra s-a aflat la parter, înconjurată de decorul aurit şi lojele drapate în catifea roşie a sălii celebre pentru acustica sa excepţională.
Concertul simfonic a debutat cu maiestuoasa „Patria oppressa” din „Macbeth” de Giuseppe Verdi, interpretată de membrii Corului de la Scala, toţi purtând măşti şi plasaţi la o distanţă considerabilă unii de ceilalţi, pe o scenă sobră, lipsită de decoruri.
Orchestra Filarmonicii din Viena, sub bagheta lui Riccardo Muti, va prelua torţa marţi, la 75 de ani după concertul istoric al lui Arturo Toscanini care a celebrat redeschiderea Scala, în 1946, reconstruită după bombardamentele din timpul războiului, în 1943.
Este o dublă renaştere: Toscanini a deschis Scala după război, iar noi o revigorăm după pandemie; există aceeaşi dorinţă de supravieţuire, a declarat entuziasmat Stefano Cardo, clarinetist bas al orchestrei Scala din 2007.
Frumuseţea sunetului natural
Italia, care a plătit un preţ mare pentru pandemie, cu peste 122.000 de morţi, şi-a redeschis sălile de cinematograf la 26 aprilie. Teatrul de operă Scala din Milano nu a fost scutit de virus, cu un total de 144 de cazuri de COVID-19 identificate, inclusiv 64 în cadrul corului.
Din cauza pandemiei, pauza a fost anulată, iar barurile au rămas închise – şampania şi gustările fiind înlocuite cu gel hidroalcoolic la discreţie.
În pofida acestor restricţii, senzaţiile au fost intense. Cu toţii am ascultat din fotoliile noastre concerte înregistrate, însă acest lucru nu are nimic de-a face cu emoţia muzicii în direct, cu frumuseţea şi calitatea sunetului natural, a mărturisit Dominique Meyer, director al teatrului de operă Scala din Milano din 2020.
Concertul, încărcat de simboluri, s-a încheiat cu celebrul cor al sclavilor din „Nabucco” de Verdi, cu a sa „Va, pensiero”, oda libertăţii ce combină frumuseţea şi tristeţea cântate şi anterior, în timpul concertului lui Toscanini din 1946, care a dat ocazia unui „bis” foarte aplaudat.
Vedetă în ascensiune, soprana norvegiană Lise Davidsen, în vârstă de 34 de ani, a debutat pe scena Scala, oferind o interpretare emoţionantă a ariilor din „Tannhäuser” de Wagner, ”Ariadna din Naxos” de Richard Strauss şi „Dama de pică” de Ceaikovski.
A fost magic, reîntoarcerea la pasiunea pentru serile mari ale premierei, a declarat încântat Pia Matteoni, profesoară italiană în vârstă de 75 de ani, purtând o rochie de seară neagră şi un colier mare de perle. Frustrată, ea a evitat concertele difuzate în streaming înainte de a reveni în cele din urmă la Scala.
Simbol al renaşterii
Scala a fost întotdeauna un simbol pentru milanezi şi pentru Italia, este al doilea brand italian din punct de vedere al notorietăţii, în urma Ferrari, a precizat Dominique Meyer.
Şi, în mod paradoxal, Scala este cea care dă semnalul redemarării întregii ţări, după ce, la începutul crizei sanitare, cultura nu era considerată o activitate esenţială, forţând teatrele să se închidă perioade îndelungate.

După ce au susţinut spectacole virtuale, departe de publicul lor, muzicienii erau nerăbdători să revină pe scenă. A fost trist să rămân închis atât de mult timp, lipsea pasiunea pentru muzică, a spus Damiano Cottalasso, violonist în vârstă de 54 de ani.
În mijlocul orchestrei, suntem în centrul sălii, protagonişti ai unei renaşteri a teatrului şi muzicii în general… Când cânţi doar pentru tine eşti precum plantele care se ofilesc, a adăugat artistul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *