Dialog cu Adrian Ambrose, fondatorul proiectului Fabricat în RO
De mulți ani, platforma Fabricat în RO este partener al festivalurilor de vin organizate de somelierul Yvona Mardare. Platforma susține sustenabilitatea și facilitează legătura între producătorii locali și iubitorii de produse românești. Fondatorul proiectului, Adrian Ambrose, și echipa lui și-au propus să promoveze produsele tradiționale românești și să ofere soluții pentru ca orice român să le poată achiziționa în proximitatea orașului său de rezidență. „Colaborăm cu parteneri care asigură livrări directe de la ferme către consumatori, eliminând necesitatea altor depozite care pot genera consum suplimentar de curent sau carburant. De exemplu, poți comanda lapte de măgăriță direct de pe platforma noastră, iar comanda ta ajunge la Ferma Măgărițelor, de unde este livrată către tine în 2-3 zile. Astfel, se reduce numărul de transporturi și primești lapte proaspăt într-un singur transport”, spune Adrian Ambrose.
Pe platforma Fabricat în Ro, companiile românești își pot prezenta gama diversificată de produse și servicii, pot crea pagini web și magazine online, și pot publica articole relevante. „Ne folosim de rețelele de socializare pentru a promova aceste afaceri autohtone și pentru a facilita conexiunile între antreprenori și clienți”, spune Adrian Ambrose, cu care am avut un dialog foarte interesant.
– Ce v-a inspirat să demarați proiectul „Fabricat în RO”?
– Am demarat proiectul Fabricat in RO din dorința de a contribui pozitiv la economia României. Știm că atunci când cumpărăm un produs local, acei bani intră în economia circulară și practic susțin tot sistemul din România. De la antreprenor, la firmele cu care el lucrează, familia lui, medici, profesori și investiții în infrastructură. Știm că astăzi a cumpăra local sau din România înseamnă a fi sustenabili și, ținând cont de situația în care planeta noastră se află, e momentul în care cu toți trebuie să renunțăm la obiceiurile nesănătoase și să ne întoarcem la cumpărăturile din proximitate.
– Cum ați selectat produsele sau serviciile care sunt promovate sub eticheta „Fabricat în Ro”? Câte companii s-au alăturat?
– Din 2014 și până acum avem peste 1.000 de companii care s-au alăturat și chiar din județul Iași, avem 44 de companii care au o pagină sau magazin online pe platforma noastră.
– Cum credeți că a influențat proiectul economia locală din Iași?
– Din 2014, procentul persoanelor care aleg produse românești a crescut până la aproximativ 40% și noi ne dorim ca până în 2030 să ajungem la minimum 70%. Cifrele din comunitate ne arată o creștere de aproximativ 20% în fiecare an. Potrivit datelor din anul 2022, cifra de afaceri a companiilor din comunitatea #fabricatinro este de 273 milioane de euro. Municipiul Iași este în top, după București, ca și trafic, număr firme și cifră afaceri. Ne bucurăm că am participat la foarte multe evenimente alături de producători și parteneri.
– Cum asigurați calitatea și autenticitatea produselor sau serviciilor promovate sub eticheta „Fabricat în RO”?
– Pentru a a asigura calitatea produselor românești am implementat pe platforma www.fabricatinro.ro un sistem de review pentru companii și produse astfel încât știm care sunt produsele care sunt apreciate și unde este loc de îmbunătățit. Este important pentru noi ca oamenii sa transmită feedback ul lor pentru produse.
– Există inițiative similare în alte părți ale țării sau în străinătate de la care v-ați inspirat?
– După anii 2010, am călătorit în afara României și am văzut că în străinătate, în vestul Europei, oamenii sunt foarte atenți la produsele pe care le cumpără. Am fost plăcut impresionat de unii oameni care căutau doar produse din țara lor și am decis ulterior să contribui și eu la dezvoltarea fabricilor din țară.
– Sunteți partener al Festivalului de Vin „Hai cu Pluta”, tot fabricat în Iași. Ce v-a atras la această idee?
– Colaborarea cu Yvona Mardare, fondatorul festivalului, durează de foarte mulți ani. Ne bucurăm că ne oferă spațiu în care putem comunica, socializa, asculta povesti faine despre oamenii din spatele vinurilor și degusta vinurile românești.
– Ce vă place cel mai mult la un astfel de proiect? Care sunt principalele beneficii pe care le aduce festivalul?
– Considerăm că, datorită acestor evenimente, cunoștințele oamenilor se îmbunătățesc, apoi standardele și calitatea vinurilor sunt în creștere. Bucuria noastră cea mare este că putem să ne întâlnim cu producătorii de vin și să ne actualizăm informațiile despre noi branduri, noi vinuri, premii, dar și să gândim diverse colaborări.
– Cum priviți dvs vinul? Ce vă inspiră la el? Care sunt soiurile dvs preferate de vin?
– Dacă îl privim și analizăm atent, vinul este foarte complex. Ne place că fiecare soi are o poveste, un miros, un gust și poate genera o emoție sau trezi o amintire. Ne inspiră atenția la detaliile din acest domeniu. Vinul meu preferat este cel românesc. Mă bucur că avem producători care păstrează soiurile de vin românești și producători care cultiva soiuri internaționale. Aș putea menționa Busuioaca de Averești, Smerenie de la Crama Oprișor, Velier de la Strunga, Aligote de la Caii de la Letea, Tămâioasa românească de la Cotnari, Merlot de la Viile Metamorphosis, Feteasca Alba de la Crama Jitar, Sauvignon Blanc 2018 de la Jidvei, Muscat Ottonel de la Gabai și multe altele.
– De ce ar veni un ieșean la acest festival? Care ar fi mesajul pe care l-ați oferi ca să ajungă la standurile cramelor?
– Eu i-aș recomanda oricărui ieșean, și nu numai, să vină la acest eveniment. La alte evenimente cu vin chiar am întâlnit persoane sosite din afara Iașăului. Cred că atmosfera, zumzăitul oamenilor și mirosul plăcut de vinuri e cel care atrage. Faptul că vor fi producători de vinuri, de brânzeturi și pâine e un plus. În combinația potrivită, pot oferi o experiență de neuitat.
Fabricat în RO reprezintă un ecosistem dedicat promovării afacerilor din România. Prin intermediul platformei noastre, rețelelor de socializare, site-urilor partenere și rețelei de evenimente, contribuim activ la dezvoltarea și consolidarea afacerilor locale.
Site-urile partenere joacă un rol crucial în familiarizarea cu companiile și produsele lor, ajutându-le să fie indexate eficient pe motoarele de căutare și să fie incluse în evenimentele de interes în care participă. Astfel, Fabricat în RO contribuie la vizibilitatea și succesul afacerilor românești într-un mod sustenabil și eficient.
Maura ANGHEL