Dialog cu Rareș Moldovanu, reprezentantul Cramei Liliac
– Crama Liliac a participat pentru prima oară la Festivalul „Hai cu pluta” și se întrevede un parteneriat de lungă durată.
– Elementul principal, cel care a declanșat începerea colaborării cu Festivalul „Hai cu Pluta”, a îmbrăcat haina strălucitoare a entuziasmului, a pasiunii melodioase a organizatorilor. Astfel de evenimente, ce se desfășoară pe parcursul a mai multor zile, sunt liantul atât de necesar între producător și clientul final. Este cadrul perfect în care poveștile se pot dezvălui printr-un șir de senzații gustative deosebite. Un festival de vinuri se poate traduce ca fiind una dintre cele mai simple și frumoase forme de comunicare și promovare, un adevărat parteneriat. Astfel de colaborări sunt deosebit de importante pentru creșterea vizibilității și notorietății cramei, dar pot avea și rol ajutător în consolidarea imaginii acesteia. Întrevăd un parteneriat de lunga durată căci sunt foarte mulți numitori comuni de ambele părți.
– Care sunt principalele atuuri ale cramei dvs? Ce apreciază publicul cel mai mult la brandul dvs?
– Poate sună ușor clișeistic, dar vinurile, în forma lor finală, reprezintă cartea de vizită a fiecărei crame. Cu ele am reușit să aducem zâmbete consumatorilor de vin. Suntem o echipă tânără, mare parte chiar încă de la începuturi. Cu toții suntem guvernați de o doză foarte mare entuziasm și dragoste față de vin. Încercam să transpunem în fiecare sticlă ceva din specificul terroir-ului transilvănean, să oferim o experiență gustativă unică. De la cultivare până la recoltarea manuală și producția vinurilor, lucrăm pentru a capta frumusețea și caracteristicile fiecărui soi. Cred că toate aceste lucruri au creat un asamblaj reușit în cucerirea consumatorului. Cele mai căutate vinuri sunt cele albe și cele rose, dar asta se datorează și proporției de viță-de-vie cultivată (70% soiuri albe), precum și climatului continental temperat și a solului bogat în minerale ce favorizează producerea de vinuri proaspete, minerale, cu aciditate ridicată și corp mediu.
– Pentru dvs, ce înseamnă, de fapt, vinul? Ce v-a atras la acest domeniu?
– Necunoscutul. Se împlinesc aproape două decenii de când am început această călătorie și acum, după atâția ani, îmi dau seama, după mii și mii de sortimente degustate, că vinul tot ca o necunoscută mi se arată. Vinul se erijează în cel mai bun prieten, cel mai fidel tovăraș, dar continuă să mă uimească și să îmi aducă o satisfacție pe care nu cred că altceva ar putea să o înlocuiască. Acest domeniu, pe cât de solicitant și întortocheat se prezintă, are o răsplată aparte – zâmbetul de dincolo de paharul din fața ta.
– Nu putem merge mai departe fără a afla și povestea cramei
– La fel ca în cazul multor crame din România, apărute în ultimii 15-20 ani, și Liliac are ca fundament iubirea necondiționata a proprietarului, Alfred Michael Beck, față de vin și peisajele pitorești din zonă. Astfel, o pasiune s-a transformat în afacere, începând cu anul 2010, găzduită de localitatea Batoș, la 14 km de Reghin, în partea de nord a județului Mureș. Vița-de-vie se întinde pe o suprafață de 52 ha atât în Batoș, cât și în Lechința. Printre strugurii cultivați se regăsesc bine cunoscutele soiuri românești cum ar fi Fetească Regală, Feteasca Albă și Feteasca Neagră, dar și soiuri internaționale cum ar fi Sauvignon Blanc, Pinot Gris, Chardonnay, Neuburger, Gewurztraminer, Muscat, Merlot și Pinot Noir.
– Și dacă ar fi să stabilim o ordine a priorităților consumatorilor?
– Cele mai apreciate cinci vinuri (ordinea este aleatorie) ar fi Feteasca Regală Liliac, Sauvignon Blanc Liliac, Rose Liliac, Nectar de Transilvania și Pinot Noir Private Selection.