Home Gastronomie „Ne dorim, prin această primă ediție de Festival, să incităm consumatorul din...

„Ne dorim, prin această primă ediție de Festival, să incităm consumatorul din Suceava în a experimenta cât mai mult din marea diversitate a vinurilor și să-i dăm motive să revină la această experiență”

284
0

* dialog cu Cristian Amarandei, fondatorul companiei Migdalin, partenerul principal al Festivalului „Hai cu pluta” de la Suceava

Ca și la edițiile anterioare, compania Migdalin din Iași s-a alăturat ideii somelierului Yvona Mardare de a organiza un nou festival de vin. De data aceasta, „Hai cu pluta” va ajunge la Suceava, evenimentul fiind o premieră pentru Bucovina. Despre toate aceste detalii am stat de vorbă cu Cristian Amarandei, fondatorul companiei Migdalin.

– Care este motivul principal pentru care ați ales să deveniți partener principal al acestui festival de vinuri?

– Migdalin este partener principal al Festivalului și la Iași, unde vom avea anul acesta a treia ediție. Am reușit în trecut să facem o treabă grozavă împreună cu somelierul Yvona Mardare (fondatoarea festivalului – n.r.) și vrem să folosim experiența anterioară pentru a face un eveniment deosebit și din această primă ediție de la Suceava. Considerăm că acest eveniment are adresabilitate pe două direcții: către consumatori, cărora dorim să le dezvăluim cât mai mult din farmecul lumii vinului (parafrazând un vechi slogan al unei firme renumite „Come to where the flavor is..!” ne adresăm celor care vor să-și îmbogățească experiența senzorială), dar și către companiile implicate în industria ospitalității, comunitate extrem de numeroasă în Suceava, zona tradițional turistică a României, cărora vrem să le venim în sprijin prin prezentarea unor soluții excepționale calitativ și profitabile pentru meniul de vinuri cu care își întâmpină clienții.

– Evenimentul va avea loc la Suceava, o zonă unde vinul nu are reprezentare locală. Ce așteptări aveți de la acest parteneriat și cum măsurați succesul acestuia?

– Jucându-mă un pic la acest răspuns, vă zic că nici pizza nu crește peste tot, dar tuturor ne place. Să spunem că vinul (de calitate) poate fi ceva aspirațional pentru consumatorul local. Poate fi o descoperire care să îi schimbe opțiunile pentru totdeauna. Numai prin cunoaștere putem face alegeri corecte. Ne dorim, prin această primă ediție de Festival, să incităm consumatorul din Suceava în a experimenta cât mai mult din marea diversitate a vinurilor și să îi dăm motive să revină la această experiență ori de câte ori va avea ceva de sărbătorit. Succesul evenimentului de acum se va măsura la a doua ediție. Acum facem apel la dorința de cunoaștere. La ediția următoare vom vedea cât de mult am reușit să convingem pe cei ce vor veni acum să se întoarcă la „Hai cu pluta”! Și să își aducă și prietenii.

– Ce tip de experiențe speciale sau exclusive oferiți vizitatorilor festivalului?

– Prin cramele participante, cele care duc greul acestui festival prin implicarea fizică, financiară și emoțională, fiecare degustare, de la fiecare stand, va fi o experiență specială. Consumatorii vor avea ocazia să treacă prin mare parte din oferta producătorului și să vadă cum și-a pus amprenta, pe fiecare soi în parte, locul unde se află via, filozofia celor care muncesc via, curajul și inspirația celor ce meșteșugesc vinul. Vă promit tuturor celor care veți vizita acest Festival că veți găsi doar producători excepționali care vă oferă nu doar un vin de nota zece, ci și parte din suflet și din povestea locului fiecăruia.

– Cum vedeți evoluția industriei vinului în următorii ani și ce rol joacă astfel de festivaluri în acest context?

– Industria vinului este în creștere. O creștere cantitativă dată în mare măsură de atragerea către vin a consumatorilor prin asocierea vinurilor la masă cu preparatele potrivite (asta e munca somelierilor), dar în mare măsură și calitativă, creștere dată de munca oenologilor, a meșterilor de vin. Dacă acum 25 de ani primele crame cu vinuri premium din România erau privite ca un detaliu exotic, acum avem peste 400 de crame de diverse dimensiuni, care fac vin de calitate superioară. Marii producători au făcut divizii speciale unde să își exprime vârful valorii viței-de-vie pe care o cultivă, iar importurile de vin din străinătate sunt în continuă creștere. Am avut și avem vinificatori străini care au adus experiența țărilor cu tradiție în vin în România, avem o școală a vinificatorilor tineri din România care au început să își afirme măiestria, avem meșteri vechi ai vinului de la noi care au acum ocazia, după atâtea investiții în tehnologie, să se exprime la adevărata lor valoare, așadar avem un Festival de vinuri în întreaga industrie. Festivalurile de vin precum „Hai cu pluta!” (pluta se mai spune dopurilor clasice de la sticlele de vin; de aici și numele evenimentului) sunt cele care arată publicului nivelul la care a ajuns „breasla vinarilor” în țara noastră. Festivalul propune publicului vinul de calitate din țară și din lume și spune producătorilor și importatorilor care sunt așteptările consumatorilor.

– Care sunt principalele tendințe în consumul de vin pe care le-ați observat recent?

– Așa cum am menționat, crește consumul de vin de calitate. Consumatorul român a învățat despre vin și are așteptări, este dispus să plătească pentru un produs care îi dă satisfacție. Tendința de diminuare a consumului de vin demi dulce continuă și crește consumul de vin demisec și sec. De asemenea, am început să ne întoarcem spre consumul de vinuri spumante și aici este cea mai vizibilă creștere. Vom avea în Festival suficiente variante pentru doritori, și din România și din afara țării noastre. De asemenea, au apărut și încep să prindă consistență în consum vinurile de petrecere, de club, vinuri senzoriale care sunt prezentate în ambalaje inovatoare (etichetă imprimată pe sticlă, dop de sticlă, look modern, forme spectaculoase ale sticlelor etc), vinuri de calitate care nu sunt destinate asocierii cu mâncarea, ci doar experienței gustative în sine.

– Există vreo poveste interesantă sau inedită legată de vinurile pe care le prezentați la festival?

– Vinurile și poveștile sunt un întreg. Fiecare vin are o poveste. Merită să petreceți timp la fiecare stand și să ascultați povestea fiecărui expozant. Eu nu pot da exemple pentru că sunt neutru iar cramele sunt, totuși, în competiție deși vin împreună în fața dvs. Nici nu pot să vă spun poveștile tuturor că nu mai terminăm discuția nici până la închiderea Festivalului. Dar vinul este o băutură de poveste – și a celui care a făcut vinul, și a celui care l-a consumat. Vinul este o licoare care se bea în tihnă. Vinul evoluează în cramă, evoluează în baric, dacă e cazul, evoluează apoi în sticlă și, în cele din urmă, în pahar. Și poartă amprenta fiecărui an. Nu te poți plictisi de un vin. E mereu o altă variantă a aceleiași esențe.

– Ce planuri de viitor aveți pentru a sprijini și promova cultura vinului în rândul consumatorilor?

– Migdalin, ca și reprezentant pe zona Moldovei al multora din cramele prezente în festival, a făcut un obiectiv din promovarea vinului de calitate către consumator. În acest sens, noi lucrăm nu doar pe acest front vizibil al manifestărilor spectaculoase cu sute de vizitatori simultan, ci și în zona prezentării vinurilor către membrii staff-urilor restaurantelor, în organizarea de degustări la diverse restaurante și pensiuni, sampling-uri în locațiile care ne promovează vinurile, participarea la târguri de nunți. Ne dorim totodată să constituim un club al pasionaților de vin care să aibă întâlniri lunare și la care să fie prezentate noutățile cramelor, să facem comparații între vinuri de același soi din diferite arealuri sau din diferiți ani și să transmitem membrilor clubului plăcerea de a duce mai departe povestea vinului.